Rusų mentalitetas

 

Andrejus Končalovskis

 

 

Rusų mentalitetas ir pasaulio civilizacijos  procesas

 

 

 

„Žymiai sunkiau problemą pamatyti,

 nei išspręsti.

Pirmuoju atveju reikia vaizduotės.

       Antruoju – tik išmanymo“.

                                      Dž. Bernalas

 

 

Šio straipsnio pagrindą sudaro kalba, kurią aš pasakiau tarptautiniame simpoziume „Kultūra,  kultūriniai pokyčiai ir ekonominė pažanga“. Šiame simpoziume dalyvavo tiek Rusijos, tiek ir žinomi visame pasaulyje užsienio mokslininkai – ekonomistai, sociologai ir kultūrologai, tarp jų buvo ir keletas Nobelio premijos laureatų. Suprantama, buvo itin vertinga pabendrauti su amerikiečiu Lourensu Harrisonu ir argentiniečiu Mariano Grondonu, kuriais aš žaviuosi ir kuriuos laikau savo mokytojais kultūrologijos srityje. Savąjį požiūrį į mano šalies likimą aš susiformavau paveiktas daugiausia jų darbų, o taip pat, žinoma, darbų jau mus palikusio profesoriaus Samuelio Hantingtono. Pats faktas, jog į  Maskvą rinkosi iškilūs mokslininkai, kad apsvarstytų nacionalinio mentaliteto įtaką Rusijos ekonominei ir politinei raidai, buvo nepaprastas įvykis, ir jis įvyko mūsų puikaus ekonomisto, Aukštosios ekonomikos mokyklos direktoriaus Jevgenijaus Jasino pastangų ir atkaklumo dėka. Savo dalyvavimą šiame forume aš branginau  kad ir dėl to, nes žinojau galėsiąs čia pasisemti daug išminties, kurią, praėjus kažkiek laiko, imsiu pristatinėti kaip savą...

Dėl to, kad šis tekstas neglumintų ir nekeltų klausimų nepasiruošusiam skaitytojui, kalbą perdirbau į straipsnį, pridėdamas papildomų paaiškinimų. Pradėkime nuo konferencijos pavadinimo, nes sąvoką „kultūra“ įvairūs žmonės supranta įvairiai. Tad, kas tai yra „kultūra“? Dažnai ją supranta, kaip meno ir literatūros kūrinius ar išauklėto žmogaus manieras. Bet ši sąvoka turi ir kitų, žymiai gilesnių prasmių.  Prancūzų sociologas Aleksis De Tokvilis XIX amžiaus viduryje, tyrinėdamas amerikiečių mentalitetą, apibūdino (nusakė) jį žodžiu „papročiai“. Jis rašė: „Savo papročių dėka žmonės gali prisitaikyti prie pačių nepalankiausių klimatinių sąlygų, prie pačių bjauriausių įstatymų. Jokia konstitucija neveiks, jei ji neatlieps  papročių“ (cituoju iš atminties).

L. Harrisonas 20 metų praleido Lotynų Amerikos kraštuose, stengdamasis perprasti tų šalių lėtos ekonominės ir politinės raidos priežastis. Jis rašė: „Reikia pripažinti, kad žodis „kultūra“ yra gana miglotas ir  daugiareikšmis, bet jei imtume tyrinėti tuos kultūros aspektus, kurie daro įtaką ekonominei, politinei ir socialinei tautų elgsenai, tai šitos sąvokos reikšmė darosi labiau apibrėžta. Kultūra – tai logiškai susietų vertybių, nuostatų ir institutų sistema, daranti poveikį visiems individualios ir kolektyvinės elgsenos aspektams“. Vadinasi, kultūra – tai sistema vertybių, įsitikinimų, kurie tos kultūros žmonėms yra privalomi, kultūra – tai etikos kodas, tai mentalitetas, papročiai, tai... Trumpai kalbant, kasdieniniame gyvenime mes dažniausiai pavartojame išsireiškimą „nacionaliniai ypatumai“. Kultūra formuojasi veikiama daugelio faktorių – geografinių, erdvinių, religinių, istorinių, populiacinių, klimatinių ir taip toliau. Bet kurios kultūros formavimosi procesas, mano protu, yra toks pat organiškas ir neskubrus, kaip ir ekologinės sistemos. Tai tokia pat kaip ir gamta stichija, kurioje irgi taip pat neskubriai sluoksniuojasi viena ant kitos aplinkybės. Ir, žinoma, kadangi mes turime reikalą su „mąstančiomis nendrėmis“, religija turi pirmaeilę reikšmę tos nacijos etikos ir kultūros formavimuisi.

Lotynų Amerikoje Harrrisonui prireikė daugelio metų kasdieninio darbo, kad galėtų nustatyti, kokios iberų kultūros vertybės ir nuostatos stabdo progreso ir ekonominio klestėjimo raidą. Jis priėjo išvadą, kad kai kurios kultūros ne tik priešinasi progresui, bet stačiai dusina jį. (Jis turėjo galvoje Haitį). Harrisonas nusprendė nustatyti, kas sudaro, reprezentuoja esmę kultūrinių reiškinių , skatinančių ar slopinančių kūrybinius žmonių gebėjimus. Jis atrado keturis fundamentalius faktorius, parodančius uždara ar atvira yra viena ar kita kultūra naujovėms, inertiška ji ar dinamiška:

1. Bendravimo (pasitikėjimo) ratas (radiusas). „Tai geba (galėjimas) susitapatinti su kitais visuomenės nariais, kartu su jais dėl ko nors sielotis, džiaugtis kitų sėkme ar krimstis dėl nesėkmių – štai kas nusako bendravimą. Daugumoje atsilikusių šalių bendravimas apribotas šeimos ratu. Visa, kas yra už šeimos ribų, jiems yra neįdomu ar net kelia priešiškumą. Tokio tipo visuomenėms yra būdingas nepotizmas ir kitokio pobūdžio korupcija...“. Nieko neprimena? Ar nėra į kažką panašu? Klausykite toliau...

2. Visuomenės moralinio kodekso žiaurumas. Paprastai etika ir moralė susiformuoja religijos pagrindu. Judėjų-krikščionių  moralės žmogus atsakingas prieš Dievą  už visas savo veikas – tiek kitų žmonių atžvilgiu, tiek požiūryje į darbą. Bet įvairiose konfesijose  ta atsakomybė yra skirtinga. Dar daugiau: tų poelgių ir moralės pažeidimų atpirkimas yra galimas arba negalimas. Dėl to įvairiose kultūrose asmenybės individuali atsakomybė labai įvairuoja.

3. Naudojimasis valdžia. „Lotynų Amerikoje valdžia tradiciškai suvokiama kaip licencija, teisė praturtėti... Jeigu kam nors šis stereotipas pasirodytų esąs įžeidus ir nepagrįstas, tegu jis  pasvarsto, kodėl Lotynų Amerikoje yra įprasta, jog valstybių prezidentai apleidžia savo postus nepaprastai praturtėję...“. Kažkas pažįstamo, tiesa?

4. Požiūris į darbą. naujoves, turtą.

 Atsilikusiose valstybėse į darbą žiūri kaip į prievolę –  dirba, kad gyventų. Dinamiškose – gyvena, kad dirbtų.

 Novatoriškumas yra suvokiamas kaip grėsmė nusistovėjusiam stabilumui, kaip erezija. Požiūris į turtą yra apspręstas melagingos koncepcijos, kad bendras turto dydis yra nekintamas, o vyksta tik jo perskirstymas. Sutinkamai su tuo, išeitų, kad pagerėjus vieno gyvenimui, automatiškai pablogėja kito. Kad kaimyno sėkmė, tai grėsmė tavo gerovei. Dinamiškose kultūrose turtas suvokiamas kaip kintantis dydis, didėjantis tik dėl įdėto darbo ir pastangų ir todėl eliminuojantis pačią turto perskirstymo idėją. Šie Harrisono atradimai prieš dešimt metų, kai aš susipažinau su jais, tiesiog sukrėtė mane. Bet dar didesnį susižavėjimą patyriau, kai Harrisonas supažindino mane su darbais argentiniečių sociologo Grandono, kuris nepriklausomai nuo kitų, išgvildeno ir nustatė kultūrinių vertybių tipus, įsišaknijusius pas Lotynų Amerikos valstiečius. Jis savarankiškai priėjo prie išvadų, daugeliu atvejų sutampančių su Harrisono išvadomis, ir pavadino savo sistemą – „valstietiškosios sąmonės tipai“. Natūralu, jog valstietiškosios etikos kodas, užsimezgęs žmonių civilizacijos aušroje, turi būti bendras visoms pasaulio tautoms. Bet ilgainiui, dėl įvairiausių poveikio aplinkybių – karų, migracijų, klimato, populiacijų ir, žinoma, religijos jis ėmė evoliucionuoti į įvairias puses ir skirtingais greičiais, o kai kur apmirė ankstyvuose viduramžiuose.

Pasitelkus Grandono-Harrisono sistemą, buvo įdomu paanalizuoti ir rusų kultūrą. Sistema įgalino nustatyti tas psichologines nuostatas, kurių reiktų atsikratyti, norint judėti į priekį. Įstatymų nesilaikymas, valdžios savivalė, žmonių nenoras bendradarbiauti, pasyvumas susidūrus su sunkumais, stoka pilietinės sąmonės ir nuožmus įgyvendinimas egoistinių asmeninių tikslų – štai kokie yra  pagrindiniai  valstietiškos sąmonės bruožai. Suprantama, su šiomis nemaloniomis problemomis susiduria ir kitos šalys, netgi tokios kaip Amerika ir Švedija. Bet Rusijoje, kaip ir Lotynų Amerikoje ar Afrikoje, aukščiau išvardinti reiškiniai yra ypatingai svarbūs ir vaidina kolosalų vaidmenį, stabdydami visuomenės vystymąsi.

Man rodosi, jog išsireiškimas „valstietiškoji kultūra“ glumina, nors istoriškai yra visiškai tikslus. Daugelis šį apibrėžimą supranta klaidingai. Netgi Jevgenijus Jasinas, kai aš Rusiją įvardinau kaip šalį, turinčią valstietišką mentalitetą, įsitraukė į polemiką ir pareiškė, kad dabar didžioji dalis Rusijos gyventojų gyvena miestuose. Bet reikalas kaip tik tas ir yra, kad valstietiškąja etika yra persiėmę ne tik tie, kurie dirba žemę, bet ir tie, kurie šiuo metu triūsia  gamyklose, bankuose, netgi Kremliuje! Galima užmiršti konkrečius savuosius protėvius, bet išpažinti jų vertybes, bent jau pasitikėjimo tik pačiais artimiausiais, pageidautina giminaičiais, principą.

Tuo būdu, esminių vertybių analizė ir leidžia nustatyti, kiek tyrinėjamasis mentalitetas yra pajėgus priimti naujoves ir tobulėti. Tai kaip tik tas instrumentas, galvojau aš, kuris mums padės tyrinėti rusų nacionalinį etinį kodą bei apčiuopti nacionalinės sąmonės formavimosi kelius. Vildamasis gauti atsakymus į mane dominusius klausimus, aš ir ėjau į šią konferenciją. <...>

žymos: Andrejus Končalovskis, Lourensas Harrisonas

 

P. S. Išversta tik straipsnio http://deming.ru/Statyi/RusskayaMentalnostIMir.htm pradžia.

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Čechovas A. Kaimiečiai

Gorkis M. Apie rusų valstietiją

Dainų krepšelis