Gorkis M. Apie rusų valstietiją
Maksimas
Gorkis
Apie rusų
valstietiją
Žmonės, kuriuos esu įpratęs
gerbti, klausia: ką aš galvoju apie Rusiją?
Mane slegia visa tai, ką aš
galvoju apie savo šalį, tiksliau kalbant, apie rusų liaudį, iš esmės – apie valstietiją.
Man būtų žymiai parankiau neatsakinėti į šį klausimą, bet esu pernelyg daug
patyręs ir žinau, kad turėčiau teisę tylėti. Tačiau prašau suprasti, kad aš
nieko nei smerkiu, nei pateisinu, – aš tiesiog pasakoju, į kokius pavidalus
susigulėjo mano įspūdžių masyvas. Nuomonė nėra pasmerkimas, ir jei mano
nuomonės pasirodys buvusios klaidingos, tai manęs nenuliūdins.
Esmingai kalbant – kiekviena
liaudis yra anarchiška stichija; liaudis nori kuo daugiau ėsti ir kiek galint
mažiau dirbti, nori turėti visas teises ir neturėti jokių prievolių.
Beteisiškumo atmosfera, kurioje nuo senų senovės yra įpratinta gyventi liaudis,
ją įtikino beteisiškumą esant teisėtu, o zoologinį anarchizmą – norma. Tai
ypatingai tiksliai tinka rusų valstiečių masėms, patyrusioms žymiai žiauresnę
ir labiau ilgalaikę vergovinę priespaudą, nei kitos Europos tautos. Rusų
valstietis šimtus metų svajoja apie kažkokią tai valstybę, neturinčią teisės įtakoti
asmens valios, kištis į jo veiksmų laisvę, – apie valstybę, nesiekiančią savo
valdžios primesti žmonėms. Neįgyvendinamą lygybės visų su visais svajonę, esant
neribotai kiekvieno laisvei, rusų liaudis pabandė įgyvendinti organizuodama
kazokijos, Zaporožės Sečės pavidalo valstybes.
Dar iki pat šių dienų
tamsioje ruso sektanto sieloje tebėra gajus vaizdinys apie kažkokią pasakišką „Oponų karalystę“, esančią kažkur „žemės
pakraštyje“, kurioje žmonės gyvena be rūpesčių, nesusidurdami su „antikrikščioniška
tuštybe“, miestu, kamuojamu kūrybinių kultūros traukulių. Rusų valstietis tarsi
dar nėra atsikratęs klajoklio instinkto, jis žiūri į artojo darbą kaip į Dievo
prakeiksmą, tebėra veikiamas „vietos keitimo poreikio“. Jis beveik neturi –
šiaip ar taip yra labai silpnai išsivystęs – atkaklaus troškimo įsitvirtinti
išsirinktoje vietoje ir keisti savo naudai supančią aplinką, o jeigu jis
ryžtasi tam – jo laukia varginanti ir nevaisinga kova. Tuos, kurie nori ką nors
pakeisti savaip, naujai – kaimas sutinka su nepasitikėjimu, priešiškai ir
netrukus išstumia ar išmeta iš savo tarpo. Bet dažniausiai įvyksta taip, kad
novatoriai, susidūrę su neįveikiamu kaimo konservatizmu, patys iš jo
pasitraukia. O traukti yra kur – į visas puses plyti plokščios dykros ir
gundomai vilioja toliai.
Talentingas rusų istorikas
Kostomorovas rašo: „Nusiteikimas prieš valstybę liaudyje egzistavo, bet dėl
pernelyg didelių geografinių erdvių, ji reiškėsi bėgimu, pasišalinimu nuo
sunkumų, kuriuos valstybė užkraudavo liaudžiai, o ne ilgalaikiu priešinimusi,
ne kova“. Nuo laikų, apie kuriuos kalbame, gyventojų rusiškose lygumose
padaugėjo, „geografinė erdvė“ susitraukė, bet – psichologija išliko ta pati ir
yra išreikšta kurioziškame patarime-priežodyje: „Nuo darbo – nebėk, bet darbo –
nedirbk“.
Vakarų žmogus jau nuo
ankstyvos vaikystės, vos tik atsistoja ant kojų, visur aplinkui mato monumentalius
savo protėvių darbo rezultatus. Nuo Olandijos kanalų iki Italų Rivjeros tunelių
ir Vezuvijaus vynuogynų, nuo didžiųjų Anglijos pasiekimų ir galingų Silezijos
fabrikų – visa Europos žemė yra tankiai nusėta organizuotos žmonių valios grandioziniais
įkūnijimais, – valios, kuri išsikėlė sau išdidų tikslą: stichines gamtos jėgas
pajungti protingoms žmogaus reikmėms. Žemė – žmogaus rankose, ir žmogus yra
tikrasis jos valdovas. Šie įspūdžiai įsisunkia į Vakarų vaiko [pasaulėjautą] ir
išugdo jame suvokimą žmogaus vertingumo, pagarbą jo darbams ir pojūtį
reikšmingumo savo paties, kaip paveldėtojo protėvių stebuklų, darbų ir kūrinių.
Šitokios mintys, šitokie
jausmai ir vertinimai negalėjo rastis rusų valstiečio sieloje.
Begalinė plokšmė, kurioje
grūdasi mediniai, šiaudais dengti kaimai, turi nemalonią savybę slopinti žmogų,
išsunkti iš jo visus potroškius. Paėjėja valstietis už kaimo ribų, nužvelgia
tuštumą priešais save, ir po kurio laiko pajunta, kaip ta tuštuma užpildo visą
jo sielą. Niekur aplinkui nesimato akivaizdžių darbo ir kūrybos pėdsakų.
Dvarininkų sodybos? Bet jų mažai ir jose gyvena priešai. Miestai? Bet jie –
toli ir kultūros juose ne ką daugiau nei kaime. Aplinkui – bekraštės lygumos, o
jų centre – mažytis žmogus, įmestas katorgiškam darbui į tą monotonišką, viskam
abejingą žemę. Ir žmogus apimamas abejingumo jausmo, žudančio sugebėjimą
mąstyti, kaupti patirtį, kristalizuoti iš jos idėjas. Rusų kultūros istorikas,
charakterizuodamas valstietiją, pasakė: „Daugybė prietarų ir jokių idėjų!“
Ši liūdna išvada yra
patvirtinama viso rusų folkloro.
Turi sutikti – nuostabūs „siūbuoją
auksu vešlūs laukai“, vasaromis, bet rudenimis priešais artojo akis vėl stoja
nudriskusi pilka žemė, ir vėl reikalaujanti katorginio darbo. Po to užeina rūsti,
šešių mėnesių žiema, žemė užklojama akinamai balta sniego danga, piktai ir
grėsmingai kaukia pūgos, ir žmogus dūsta dėl nieko neveikimo ir nykulio
ankštoje, nešvarioje troboje. Iš viso to, ką jis dirbo ir padarė, su juo lieka
tik šiaudai ir šiaudais dengta troba, per jo gyvenimą triskart supleškanti
gaisruose.
Darbas techniškai
primityviais įrankiais yra neįtikėtinai sunkus, kaimiečiai jį vadina „kankyne“
(„страда“)1 .
Sunkus darbas, lyginant su menkais jo rezultatais, sutvirtina valstietyje
nuosavybės instinktą, nepasiduodantį poveikiui mokymų, kurie visas žmogaus
nuodėmes kaip tik ir susieja su šiuo instinktu..
Miestelėno darbas yra gerokai
įvairiapusiškesnis, patvaresnis ir ilgaamžiškesnis. Iš beformių luistų negyvos
rūdos jis sukuria nuostabaus sudėtingumo mašinas ir aparatus, sudvasintus jo
proto, gyvus. Aukštiesiems savo tikslams jis pajungė gamtos jėgas, ir jos
tarnauja jam, kaip tarnauja rytų pasakų
džinai karaliui Solomonui. Jis sukūrė aplink save proto atmosferą – „antrąją
gamtą“, jis savo energijos įsikūnijimą mato visur: įvairiuose mechanizmuose,
daiktuose, tūkstančiuose knygų, paveikslų, ir visur atsispindi iškilios pastangos
jo dvasios, jo svajonės ir viltys, meilė ir neapykanta, jo abejonės ir
tikėjimai, jo nerami dvasia, kurioje be perstojo kunkuliuoja naujų formų,
idėjų, veikų potroškis ir kankinamas veržimasis atskleisti gamtos paslaptis,
įminti būties prasmę.
Būdamas priklausomas nuo
valstybės, miestietis savo viduje lieka laisvas, ir būtent ši jo dvasios laisvė
sugriauna nusenusias gyvenimo formas ir kuria naujas. Kaip veiklos žmogus, jis
sukūrė sau kankinamai sudėtingą gyvenimą, nuodėmingą, bet dėl savo pilnatvės –
nuostabų. Jis yra sukėlėjas visų dvasinių ligų, kūno ir dvasios iškrypimų, autorius
melo ir socialinio veidmainiavimo, bet jis taip pat yra sukūrėjas savikritikos
mikroskopo, kuris įgalina su siaubingu aiškumu matyti visas savo ydas ir
nusikaltimus, visas sąmoningas ir nesąmoningas savo klaidas, menkiausius
virptelėjimus savo visada ir amžiams nepasotinamos dvasios.
Didelis nusidėjėlis prieš
artimą ir, gal būt, dar didesnis – prieš save patį, jis yra kankinys savo norų,
kurie, griaudami jį patį, gimdo vis naujas ir naujas būties kančias ir džiaugsmus. Jo dvasia, kaip prakeiktasis
Agasferas2 ,
eina už ateities horizontų, kažkur į Kosmoso širdį ar į Visatos šaltą tuštumą,
kurią jis – gal būt– užpildys savo psichofizinės energijos emanacija, sukūręs –
su laiku – kažką šiuo metu nesuvokiama protu.
Instinktui yra reikalingi tik
utilitariniai dvasios kultūros vystymosi rezultatai, tiktai tai, kas gerina
išorinę, materialinę gyvenimo gerovę, nors tai ir būtų akivaizdus ir žeminantis
melas.
Intelektui kūrybos procesas
reikalingas pats savaime; intelektas yra kvailas kaip saulė, – jis dirba
nesavanaudiškai.
Buvo Rusijoje toks Ivanas
Bolotnikovas, žmogus originalaus likimo: vaikas per vieną totorių antpuolį į
Maskvos karalystės pasienio miestus pakliuvo į nelaisvę, jaunuolis buvo
parduotas į vergovę turkams, – irklavo turkų galerose, iš vergovės jį išpirko
venecijiečiai, ir, pagyvenęs kurį laiką Dožų Respublikoje, jis grįžo į Rusiją
Tai buvo 1606 metais; Maskvos
bojarinai3 ką tik buvo nunuodiję talentingą carą Borisą
Godunovą ir užmušę protingą drąsuolį, paslaptingą jaunuolį, kuris, pasivadinęs
Dmitrijumi, Ivano Rūsčiojo sūnaus vardu, užėmė Maskvos sostą ir, bandydamas
pakeisti moskovitų4 azijatišką
būdą, kalbėjo jiems į akis:
„Jūs laikote save pačia
teisuoliškiausia liaudimi Pasaulyje, bet jūs – ištvirkėliai, piktavaliai,
nemylite artimo ir nelinkę daryti gEra“.
Jį nužudė, caru išsirinko gudrų,
išverstaskūrį Šuiskį, kunigaikštį Vasilijų; atsiranda antras apsišaukėlis, taip
pat apsiskelbęs Rūsčiojo sūnumi, ir taip Rusijoje prasidėjo kruvina tragedija
politinio pakrikimo, istorijoje žinomo Smutos
vardu. Ivanas Bolotnikovas susidėjo su antruoju apsišaukėliu, iš jo gavo teisę
vadovauti nedideliam būriui apsišaukėlio šalininkų ir patraukė su jais į
Maskvą, skelbdamas cholopams5
ir valstiečiams:
„Žudykite bojarinus, paimkite
jų žmonas ir visą jų turtą. Žudykite pirklius ir turtingus žmones, dalinkitės
jų gerU!“
Ši gundanti primityviojo
komunizmo programa pritraukė pas Bolotnikovą dešimtis tūkstančių cholopų,
valstiečių ir valkatų, jie ne kartą mušė caro Vasilijaus kariauną, geriau už
juos ginkluotą ir organizuotą; jie apgulė Maskvą ir tik su didžiuliu vargu buvo
nuo jos atblokšti bojarinų ir pirklių kariuomenės. Galų gale šis pirmas
galingas valstiečių maištas buvo nuskandintas kraujuje, Bolotnikovą paėmė į
nelaisvę, išdūrė jam akis ir nuskandino [eketėje].
Bolotnikovo vardas neišliko valstietijos
atmintyje, jo gyvenimas ir veikla nebuvo įamžinta nei dainomis, nei legendomis.
Ir, apskritai, žodinėje rusų valstiečių kūryboje nėra nei žodžio apie dešimties
metų epochą – 1602–16036
m. – kruvinąjį maištą, apie kurią istorikas kalba kaip apie „mokyklą savivalės,
bevaldystės, politinio paikumo, dviveidiškumo, apgaulės, lengvabūdiškumo ir
smulkaus egoizmo, nesugebėjimą apibrėžti bendrųjų vertybių“. Bet visa tai
nepaliko jokių žymių nei buityje, nei atmintyje rusų valstietijos.
Italijos legendose yra
išlikusi atmintis apie Fra Dolcino, čekai atsimena Janą Žižką taip pat, kaip
Vokietijos valstiečiai Tomą Miuncerį, Florianą Geyerį, o prancūzai – Žakerijos7 didvyrius ir kankinius ir
anglai Voto Tailerio vardą, – apie visus tuos žmones liaudyje išliko dainos,
legendos, pasakojimai.
Rusų valstietija nežino savo
didvyrių, vadų, meilės, teisybės ieškojimo, keršto fanatikų
Praėjus 50 metų po
Bolotnikovo, Dono kazokas Stepanas Razinas, užvaldytas tos pačios politinės ir
ekonominės lygybės idėjos, sukėlė beveik viso Pavolgio valstiečius ir pajudėjo
su jais link Maskvos. Beveik trejus metus jo gaujos plėšė ir pjovė bojarinus ir
pirklius, atlaikė tiesiogines kovas su caro Aleksejaus Romanovo kariuomene, jo
maištas galėjo pakelti visą Rusijos kaimą. Jį sutriuškino, paskui ketvirčiavo.
Liaudies atmintyje jis išliko dvejose-trijose dainose, bet yra abejojama grynai
liaudiška jų kilme, o [paties maišto] prasmė jau XIX amžiaus pradžioje kaimo
žmogui buvo nesuprantama.
Ne mažiau galingas ir platus
buvo maištas, sukeltas Uralo kazoko [Jemeljano] Pugačiovo prie Jekaterinos
Didžiosios, – „tai paskutinis kazokijos bandymas susigrumti su valstybės režimu“
– šitaip apibrėžė šį maištą istorikas S. F. Platonovas. Apie Pugačiovą
valstietijoje neliko ryškių atsiminimų, kaip ir apie visus kitus, mažiau
reikšmingus, politinius rusų liaudies pasiekimus.
Apie juos galima pasakyti
visiškai tą patį, ką istorikas yra pasakęs apie grėsmingą Smutos epochą:
„Visi tie sukilimai nieko
nepakeitė, neįnešė nieko naujo į valstybės mechanizmą, į reiškinių įsisąmonimą,
papročius ir troškimus...“
Prie šio pastebėjimo verta
pridėti išvadą užsieniečio, atidžiai stebėjusio rusų liaudį: „Ši tauta neturi
istorinės atminties. Ji nežino savo praeities ir netgi, tarytum, nė nenori jos
žinoti“. Didysis kunigaikštis Sergejus Romanovas man pasakojo, kad 1913 metais,
kai buvo švenčiamas Romanovų dinastijos trijų šimtų metų jubiliejus ir caras
Nikolajus buvo Kostromoje, – Nikolajus Michailovičius – taip pat didysis
kunigaikštis, talentingas daugelio solidžių istorinių darbų autorius, – pasakė
carui, rodydamas į daugiatūkstantinę valstiečių minią:
„O juk jie yra visiškai
tokie, kokie buvo XVII amžiuje, rinkdami caru Michailą8, – visiškai tokie pat; ar tai – blogai, kaip tu
galvoji?“
Caras pratylėjo. Sako, kad
jis visada tylėjo, gavęs sunkų klausimą. Tai – savotiška išmintis, jei tik nėra
gudravimas arba – sukelta baimės.
Žiaurumas – štai kas visą
gyvenimą stebino ir kankino mane. Iš kur, kur šaknys žmonių žiaurumo? Aš daug
galvojau apie tai ir – nieko nesupratau, nesuprantu.
Kažkada seniai perskaičiau
knygą grėsminga antrašte: „Progresas kaip žiaurumo evoliucija“.
Autorius, vykusiai
parinkdamas faktus, įrodinėjo, kad, besivystant civilizacijai, žmonės vis
subtiliau, išradingiau kankina vieni kitus ir fiziškai, ir dvasiškai. Skaičiau
tą knygą pykdamas, netikėjau ja ir greitai užmiršau jos paradoksus.
O dabar, po siaubingų beprotybių
Europiniame kare ir kruvinos revoliucijos, – dabar vis dažniau prisimenu tuos
dygius paradoksus. Bet – turiu pastebėti, kad rusiškasis žiaurumas tarytum ir neevoliucionuoja,
jo formos išlieka tos pačios.
XVII amžiaus pradžios
metraštininkas papasakoja, kad jo laikais kankino taip: „pripildavo į burną
parako ir jį padegdavo, kitiems parako prikimšdavo iš apačios; moterims prapjaudavo
krūtis ir, įvėrę pro žaizdas virvę, pakabindavo ant jos“.
18-aisiais ir 19-aisiais
metais tą patį darė prie Dono ir Urale: įstatę žmogui – apačioje – dinamito
šovinį, jį susprogdindavo.
Galvoju, kad vien tik rusų
liaudžiai – taip kaip humoro jausmas vien tik anglui – yra būdingas jausmas ypatingo
žiaurumo, šaltakraujiško, tarsi bandančio nustatyti žmogaus ištvermės skausmui
ribas, tarsi tyrinėjančio kibumą gyvenimui, atsparumą mirčiai.
Ruso žiaurume jaučiamas
velniškas rafinuotumas, jame yra kažkas tokio ištobulinto, išradingo. Šį bruožą
vargu ar būtų galima paaiškinti žodžiais „psichozė“, „sadizmas“, žodžiais,
kurie ir iš esmės, ir apskritai nieko nepaaiškina. Pasekmė alkoholizmo?
Nemanau, kad rusų liaudis yra apnuodyta alkoholio nuodais stipriau nei kitos
Europos tautos, nors galima daleisti, kad dėl prastesnio maitinimosi Rusijos
valstiečių psichiką alkoholio nuodai paveikia stipriau nei kitų šalių, kur
valgoma gausiau ir įvairiau.
Galima prileisti, kad prie
išsiugdymo išmoningo žiaurumo prisidėjo skaitymas šventųjų kankinių gyvenimų, –
mėgstami rašto pramokusių žmonių skaitiniai atokiuose kaimuose.
Jeigu žiaurumo pasireiškimai
būtų tik pavienių žmonių iškrypusios psichikos išdava – apie tai būtų galima nė
nekalbėti, nes šiuo atveju jie būtų objektas psichiatrų, o ne istorikų. Bet aš
kalbu vien tik apie kolektyvinį mėgavimąsi žmonių kančiomis.
Sibire valstiečiai, iškasę
duobes, nuleisdavo į jas – galvomis žemyn– belaisvius raudonarmiečius, jų kojas
– iki kelių – palikdami paviršiuje; po to jie kartkarčiais vis įberdavo į
duobes žemės, ir, stebėdami kojų traukulius, nustatydavo, kurie iš kankinamųjų
yra ištvermingiausi ir gyvybingiausi, kas užduso visų vėliausiai.
Užbaikalės kazokai jaunimą kovinio
kirtimo mokė su belaisviais.
Tambovo gubernijoje komunistams
gelžkelio bėgių vinimis prikaldavo kairę ranką ir kairę koją prie medžių metro
virš žemės aukštyje ir stebėdavo, kaip šitie – tyčia netaisyklingai nukryžiuoti
žmonės – kankinasi.
Prapjovę belaisviui pilvą
ištraukdavo plonosios žarnos galą ir prikalę jį vinimi prie medžio ar telegrafo
stulpo ir, smūgiais gindavo žmogų apie medį, žiūrėdami kaip iš žaizdos
vyniojasi žarna. Išrengę belaisvį karininką nuogai, nudirdavo jam ant pečių
antpečių formos odos gabalus, o žvaigždučių vietose sukaldavo vinis; nudirdavo
odą pagal portupėjų ir lampasų linijas – ši „operacija“ vadinosi „aprengti
uniforma“. Ji, be abejonės, reikalavo nemažai laiko ir didelio „kruopštumo“.
Buvo daroma daugybė kitų
panašių šlykštybių, pasibjaurėjimas tuo neleidžia tęsti šių kruvinų pramogų
aprašymo.
Kurie buvo žiauresni:
baltieji ar raudonieji? Veikiausiai – vienodai žiaurūs, juk ir vieni, ir kiti –
rusai. Tarp kitko, į klausimą apie žiaurumo gradacijas gana aiškiai atsako
istorija: patys aktyviausi – patys žiauriausi...
Manau, kad niekur nėra taip
negailestingai ir baisiai mušamos moterys, kaip Rusijos kaime, ir, neabejotina,
jog jokioje kitoje šalyje nėra tokių priežodžių-patarimų:
„Mušk žmoną su tvokle,
prikniubęs pasižiūrėk – ar kvėpuoja? – dumia akis – dar dadėk“. „Žmona dukart
būna miela: kai į namus įveda ir kai į kapus išneša“. „Galvijams ir moterims teismų
nereikia“, „Kuo labiau moterį muši, tuo barščiai skanesni“.
Šimtai tokių aforizmų, – juose
įkūnyta per amžius sukaupta liaudies „išmintis“, – vartojama kalbinėje
kaimiečių aplinkoje: vaikai tokius „patarimus“ girdi, pagal juos yra auklėjami.
Vaikai irgi noriai mušami.
Norėdamas susipažinti su nusikalstamumo pobūdžiu Maskvos apygardos gubernijose,
peržiūrėjau dešimties metų – 1900–1910 m. – „Maskvos teismo rūmų ataskaitą“ ir
buvau priblokštas vaikų kankinimo atvejų skaičiaus, o taip pat ir kitokio
pavidalo nusikaltimų prieš mažamečius. Apskritai, Rusijoje labai mėgstama
mušti, nesvarbu – už ką. „Liaudies išmintis“ laiko muštą žmogų itin vertingu:
„Už vieną muštą du nemuštus duoda, o ir tai nepaima“.
Yra netgi priežodžių, pagal
kuriuos muštynės laikomos gyvenimo pilnatvės pasireiškimu. „Ak, gyventi smagu,
tik ko mušt – neturiu“. Aš klausinėjau aktyvius pilietinio karo dalyvius: ar
nejautė jie šiokio tokio nemalonaus jausmo, žudydami vieni kitus/
Ne, nejautė.
„Jis – ginkluotas, aš –
ginkluotas, vadinasi – mes lygūs; nužudysime vienas kitą – ant žemės atsiras
daugiau vietos“.
Kartą aš gavau į šį klausimą kraštutinai
originalų atsakymą, jį man davė Europinio karo kareivis, dabar vadovaujantis
stambiam Raudonosios armijos daliniui.
– Vidaus karas – tai nieko! O
štai tarpusavio, prieš svetimus, – sunkus atvejis sielai. Aš jums, drauge,
tiesiai pasakysiu: rusą mušti yra lengviau. Žmonių pas mus daug, ūkis mūsų
silpnas; na, sudegins kaimą, – o ko jis vertas! Jis ir pats būtų sudegęs,
atėjus laikui. Ir apskritai, tai mūsų vidaus reikalas, kažkas panašaus į
manevrus, mokslo reikalui, taip sakant. O štai kai aš karo pradžioje atsidūriau
Prūsijoje – Dieve, kaip man pasidarė gaila tenykštės liaudies, jų kaimų, miestų
ir apskritai ūkio! Kokį nuostabų ūkį mes niokojome dėl nežinomų priežasčių.
Vemti verčia!.. Kai mane sužeidė, tai aš beveik apsidžiaugiau, – taip buvo
sunku žiūrėti į gyvenimo šlykštumą. Vėliau – papuoliau aš į Kaukazą, pas
Judeničių, ten turkai ir kitos juodašiknės asmenybės. Vargingiausia liaudis,
geraširdžiai, šypsosi, žinote, – neaišku kodėl. Jį muša, o jis šypsosi. Taip pat
– gaila, juk pas juos, pas kiekvieną jų yra savas užsiėmimas, savas ryšys su
gyvenimu...
Taip kalbėjo žmogus,
savotiškai humaniškas, jis gerai elgiasi su savo kareiviais, jie, matomai,
gerbia ir netgi myli jį, o jis mėgsta kario amatą. Aš pabandžiau papasakoti jam
šį tą apie Rusiją, apie jos vietą pasaulyje, – jis susimąstęs klausėsi manęs,
pasirūkydamas papirosą, po to jo akys pasidarė nelinksmos, atsikvėpęs jis
pasakė:
– Taip, žinoma, deržava buvo specifinė,
netgi visai savotiška, na, bet dabar, mano manymu, galutinai suniekšėjo!
Man atrodo, kad karas
suformavo nemažai žmonių, panašių į jį, ir kad vadai nesuskaičiuojamų ir
beprasmiškų gaujų – žmonės su šia psichologija.
Kalbant apie žiaurenybes, negalima
neužsiminti ir apie žydų pogromų charakterį Rusijoje. Tas faktas, kad žydų
pogromai buvo leidžiami valdžioje buvusių piktų idiotų, – nieko nei pateisina,
nei išteisina. Leisdami mušti ir plėšti žydus, idiotai juk nebuvo įteigę
šimtams pogromščikų nupjaudinėti žydėms krūtis, mušti jų vaikus, kalti vinis į
žydų kaukoles, – visuose šituose kruvinuose niekšiškumuose būtina matyti „masių
asmeninės iniciatyvos pasireiškimą“.
Na, bet kur – galų gale – yra
tas geraširdis, mąslus rusas valstietis, nenurimstantis tiesos ir teisingumo
ieškotojas, apie kurį taip įtikinamai ir gražiai pasakojo pasauliui XIX amžiaus
rusų literatūra?
Savo jaunystėje aš labai
ieškojau tokio žmogaus Rusijos kaime ir – neradau jo. Aš sutikau ten šiurkštų
realistą ir gudreivą, kuris, kai jam tai naudinga, moka nuostabai apsimesti
prasčioku. Iš prigimties jis nėra kvailas ir pats tai gerai žino. Jis sukūrė
daugybę liūdnų dainų, šiurkščių ir žiaurių pasakų, sukūrė tūkstančius
priežodžių, kuriose yra įkūnytas jo sunkaus gyvenimo patyrimas. Jis žino, kad
„mužikas nėra kvailas, bet pasaulis – išprotėjęs“ ir kad „pasaulis galingas
kaip vanduo, bet kvailas, kaip kiaulė“.
Jis kalba: „Nebijok velnių,
bet bijok žmonių“. „Mušk savus, kad įgąsdintum svetimus“.
Apie tiesą jis nėra pačios
geriausios nuomonės: „Tiesa sotus nebūsi“, „Na ir kas, kad melavau, bet užtat
duonos gavau“, „Iš teisuolio naudos tiek, kiek ir iš kvailio“.
Jausdamas, kad yra gabus įvairiam
darbui, jis sako: „Mušamas rusas padarys ir laikrodį“. O mušti reikia, nes
„valgyti norisi, o dirbti – ne“.
Tokių ir panašių aforizmų jis
turi tūkstančius, jis mikliai jais manipuliuoja, juos girdi nuo vaikystės ir
nuo vaikystės įsitikina, kiek daug juose yra didelės tiesos ir didelio
liūdesio, kiek daug šaipymosi iš savęs pačio ir įtūžio ant kitų žmonių. Žmonės
– ypatingai miesto žmonės, jam labai kliudo gyventi, jis mano, jog anie yra
nereikalingi žemei, įtręštai tiesiogiai jų prakaitu ir krauju, žemei, kurią jis
mistiškai myli, kuria neapsakomai tiki ir jaučia šitą žemę esant jo esybės dalimi,
gyvybiška jo nuosavybe, iš jo plėšikiškai atimta. Jis gerokai prieš Baironą
žinojo, jog „valstiečio prakaitas tiek pat vertingas, kiek ir žemvaldžio dvaras“.
Liaudies mylėtojų literatūra buvo politinio agitavimo priemonė, todėl ji
idealizavo kaimo žmones. Bet jau XIX amžiaus gale literatūros nuostatos į kaimą
ir kaimietį pradėjo ryškiai kisti, darėsi mažiau gailios, labiau tikroviškos. Pradžią naujam požiūriui į
valstietiją davė Antonas Čechovas apysakose „Dauboje“ ir „Kaimiečiai“.
Pačioje XX šimtmečio pradžioje
pasirodo geriausio šiuolaikinio rusų žodžio menininko Ivano Bunino apsakymai;
jo „Nakties pokalbis“ ir kita, nuostabi savo kalbos grožiu ir rūsčia tiesa,
apysaka „Kaimas“, įtvirtino naują,
kritišką požiūrį į rusų valstietiją.
Rusijoje apie Buniną sako,
kad „jis, kaip dvarininkas, į valstiečius žiūri šališkai ir netgi priešiškai“.
Žinoma, tai netiesa – Buninas yra nuostabus menininkas ir tik tiek. Bet šio
amžiaus rusų literatūroje yra dar ryškesnių ir liūdnesnių paliudijimų apie
baisų kaimo tamsumą – tai „Jaunystė“, patikėkite, parašyta talentingo Orlovo
gubernijos valstiečio Ivano Volino9.
tai apsakymas Maskvos [gubernijos]
valstiečio Semiono Podjačevo10,
o taip pat apsakymai Sibiro valstiečio Vsevolodo IvAnovo11, jauno, ypatingos išraiškos ir meninės įtaigos
rašytojo.
Šiuos žmones vargu ar galima
įtarti neobjektyvumu ir priešišku nusistatymu savajai aplinkai, artimai pagal
kūną ir kraują, – aplinkai, ryšys su kuria dar tebėra gyvas. Jiems, labiau nei
kam nors kitam, yra pažįstamas ir suprantamas valstiečių gyvenimas – širdies skausmas
ir šiurkščios kaimo pramogos, aklas protas ir jausmų atžarumas.
Baigdamas šią nelinksmą
apybraižą, pateiksiu pasakojimą dalyvio mokslinės ekspedicijos, dirbusios 1921
metais Urale. Vienas valstietis jų paklausė:
– Jūs žmonės mokyti,
pasakykite, ką man daryti. Baškiras paskerdė mano karvę, aš baškirą, suprantama, užmušiau, o paskui pats
išsivedžiau karvę iš jo šeimos; taigi: ar mane už tą karvę nubaus?
Kai jo paklausė: o už žmogaus
nužudymą ar jis nelaukia bausmės, – kaimietis ramiai atsakė:
– Tai – nieko, žmogus dabar
pigus.
Čia charakteringas žodis „suprantama“, jis liudija , kad
žmogžudystė yra pasidariusi paprastu, įprastiniu dalyku. Tai – atspindys
pilietinio karo ir banditizmo.
O čia pavyzdys to, kaip –
retkarčiais – kaimietiškas protas suvokia naujas idėjas.
Kaimo mokytojas, valstiečio
sūnus, rašo man: „Kadangi žinomas mokslininkas Darvinas nustatė mokslinį
būtinumą negailestingos kovos už išlikimą ir neprieštarauja silpnų ir
nenaudingų žmonių naikinimui, o senovėje senius nugabendavo į daubas mirčiai
nuo bado arba, susodinę medyje, juos nupurtydavo, kad jie užsimuštų, – tai aš,
protestuodamas prieš tokius žiaurumus, siūlau nenaudingus žmones naikinti labiau
gailestingais būdais. Pavyzdžiui, – apnuodyti juos kuo nors skaniu ir taip
toliau. Ši priemonė palengvintų kovą už išlikimą, tai yra sušvelnintų jos
metodus. Taip reiktų pasielgti ir su silpnapročiais idiotais, su bepročiais ir
su apsigimusiais nusikaltėliais, o, gal būt, ir su neišgydomais ligoniais,
kuprotais, aklais ir kitais. Tokie įstatymai, aišku, nepatiktų mūsų
verkšlenančiai inteligentijai, bet jau būtų
laikas nustoti taikstytis su jos konservatyvia ir kontrrevoliucine ideologija.
Nenaudingų žmonių išlaikymas atsieina mūsų liaudžiai pernelyg brangiai, ir
tokių išlaidų straipsnį reikia sumažinti iki nulio“.
Šiuo metu Rusijoje rašoma
daugybė tokių ir panašių projektų, laiškų, pranešimų, – labai jau jie slogūs,
bet ir jie, nežiūrint į jų moralinį išsigėmimą, verčia pajusti, kad liaudies
mintis budinasi ir nors veikia neišmanėliškai, bet visiškai jai neįprasta kryptimi:
kaimas bando mąstyti ir visos valstybės mastu.
Yra nuomonė, kad rusų
valstietis yra kažkaip ypatingai giliai religingas. Aš to niekada nejaučiau,
nors, regis, gana įdėmiai stebėjau liaudies dvasinį gyvenimą. Aš galvoju, kad
beraštis ir neįpratęs mąstyti žmogus negali būti tikru teistu ar ateistu ir kad
keliasi į tvirtą, pastovų tikėjimą driekiasi per dykumą netikėjimo.
Kalbėdamasis su tikinčiais valstiečiais,
įsižiūrėdamas į įvairių sektų gyvenimą, aš visų pirma mačiau organišką, aklą
nepasitikėjimą minties ieškojimais, jos darbu, įžvelgiau galvoseną, kurią tiktų
vadinti tamsuomenės skepticizmu.
Sektantų siekyje užsisklęsti,
pasitraukti į šoną nuo valstybinės bažnytinės organizacijos aš visada jaučiau
neigiamą požiūrį ne tiktai į apeigas ir –
dar mažiau – į dogmatiką, bet apskritai į visą valstybės ir miesto
gyvenimo tvarką. Ir šiame visame neigiamame požiūryje aš negalėjau apčiuopti
menkiausios savos originalios idėjos, požymių kūrybiškos minties, naujų kelių sielos
ieškojimuose. Tai tiesiog pasyvus, nevaisingas atmetimas reiškinių ir įvykių,
kurių reikšmės ir sąsajų neišvystyta mąstymas negali suvoki.
Man atrodo, kad revoliucija
gana aiškiai įrodė klaidingumą įsitikinimo apie stiprų Rusijos valstietijos
religingumą. Aš nelaikau reikšmingais faktų apie teatrų ir klubų įsteigimą
kaimo cerkvėse, nes tai buvo daroma – kartais – ne todėl, kad nebuvo patalpų,
labiau tinkamų teatrams, o su aiškiu tikslu demonstruoti laisvamanybę. Buvo
pastebimi ir labiau šiurkštūs šventvagiški išpuoliai prieš cerkvę, – juos būtų
galima paaiškinti priešiškumu „popams“, noru pažeminti šventikus, o kartais ir
įžūliu, lengvabūdišku jaunatvės smalsumu:
o kas man bus, jei išniekinsiu tai, kas visų gerbiama?
Nepalyginamai reikšmingesni yra
šie faktai: sugriovimas liaudyje ypatingai gerbiamų vienuolynų – senosios Kijevo Peсorų lauros ir turėjusio
milžinišką istorinį ir religinį vaidmenį ŠvenčiausiosiosTrejybės ir švento Sergijaus lauros – nesukėlė valstietijoje nei protestų,
nei bruzdėjimų, – kurių tikėjosi kai kurie politikai. Tarytum šie religinio
gyvenimo centrai staiga būtų praradę savo magiškąją galią, pritraukdavusią
tikinčiuosius iš visų plačiosios rusų žemės kraštų. O juk šimtus tūkstančių
pūdų grūdų, paslėptų nuo badaujančių Maskvos ir Peterburgo, kaimas gynė su
ginklu rankose, netausodami savo gyvybės.
Kai
provincijose sovietai atverdavo „netrūnius palaikus“, tikinčiųjų ypatingai garbinamas
relikvijas, – liaudis pasižiūrėjo į šiuos
[vandalizmo] aktus visiškai abejingai, su tyliu, buku smalsumu. Relikvijorių su
šventųjų palaikais atidarymas buvo vykdomas pabrėžiamai įžeidžiamai ir dažnai
labai grubia forma – aktyviai dalyvaujant kitataučiams, kitatikiams, įžūliai
tyčiojantis iš žmonių tikėjimo palaikų šventumu, jų galia daryti stebuklus. Bet
– net ir tai nesukėlė protestų tų žmonių, kurie dar vakar lenkė galvas
„stebukladarių“ kapavietėms. Aš apklausiau ne vieną dešimtį bažnytinės apgaulės
demaskavimo liudininkų ir dalyvių: ką jie jautė, kai vietoje netrūnaus ir
skleidžiančio malonų kvapą kūno prieš akis atsiverdavo vaizdas atmestinai
padarytos lėlės ar pusiau sudūlėjusių kaulų? Vieni sakydavo, kad įvyko
stebuklas: šventos relikvijos, žinodamos apie jas laukiantį išniekinimą,
užmanytą netikėlių, apleido savo kapavietes ir pradingo. Kiti tvirtino, kad
pakaitą vienuoliai įvykdė tik tada, kai jie sužinojo apie valdžios ketinimą
sunaikinti šventųjų palaikus: „Jie išėmė tikruosius, nedūlančius, palaikus ir
pakeitė juos iškamšomis“.
Taip kalbėjo vien tik senojo,
neraštingojo, kaimo atstovai. Jaunesni, raštingi kaimiečiai pripažino, kad,
žinoma, apgaudinėjama buvo ir sako:
– Tai padaryta vykusiai, – viena
apgaule mažiau.
Bet po to jiems kildavo tokios mintys,
– aš jas atkuriu pažodžiui, kaip jos buvo mano užrašytos.
– Dabar, kai vienuolynų fokusai yra
atskleisti, – daktarus reikia pačiupinėti ir visokius mokslinčius – jų
darbelius parodyti liaudžiai.
Man reikėjo ilgokai įtikinėti savo
pašnekovą, kad jis išaiškintų savųjų žodžių prasmę. Šiek tiek drovėdamasis, jis
pasakė:
– Žinoma, jūs tuo netikite... O juk
kalbama, kad dabar galima užnuodyti vėją ir – galas viskam, kas gyva, ir
žmogui, ir galvijams. Dabar – visi įniršę, gailesčio niekas nebeturi...
Kitas kaimietis, apskrities sovieto
narys, pavadinęs save komunistu, dar labiau pagilino šią gąsdinančią mintį.
– Mums jokių stebuklų nereikia. Norime
gyventi aiškioje šviesoje, be pavojų, be baimės. O stebuklų prigalvota – daug.
Nusprendėme nutiesti elektros šviesą į kaimus, tikina: bus mažiau gaisrų. Tai –
gerai, Dieve duok! Kad tik klaidų nepridarytume, pasuksite kokį nors sraigtelį
ne į tą pusę ir– visas kaimas supleškės! Matote, kaip pavojinga? Prie to dar
pridėsiu: miesto žmonės – gudrūs, o kaimas kvailas, jį apgauti nesunku. O čia –
sumanytas didelis dalykas. Kareiviai pasakojo, kad kare ir elektra ištisus
pulkus užmušinėjo.
Aš pasistengiau išsklaidyti Kalibano
baimes12 – ir išgirdau iš
jo protingus žodžius:
– Vienas – viską žino, o kitas – nieko;
iš čia ir kyla visokios bėdos. Kaip aš galiu sumeluoti, nieko neišmanydamas?
Kaimo nusiskundimai dėl savo tamsumo
pasigirsta vis dažniau, skamba vis nerimastingiau. Sibirietis, energingas
vaikinas, partizanų būrio Kolčako užnugaryje organizatorius, niūrai porina:
– Mūsų liaudis nėra pasiruošusi
įvykiams. Šlitinėja tai šen, tai ten, protas aklas. Sumušėme mes kolčakininkų
būrį, atėmėme tris kulkosvaidžius, patrankėlę, užgrobėme nedidelę gurguolę,
nukovėme per pusšimtį jų žmonių, patys praradome septyniasdešimt vieną, sėdim,
ilsimės, staiga mano vyrukai klausia manęs: o ką, ar ne Kolčako tiesa? Ar ne
prieš save einam? Tai ir pas mane būna dienų, kai gyvenu kaip avinas– nieko
nebesuprantu. Vaidai visur! Man vienas gydytojas Tomske – geras žmogus –
pasakojo man apie jus, kad jūs jau nuo devyni šimtai penktųjų metų japonams tarnaujate už didelius pinigus. O
vienas belaisvis, kolčakininkų kareivis iš matrosų, sužeistas, mums įrodinėjo,
kad Leninas veikia vokiečių naudai. Jis turėjo dokumentus, o juose įrodoma, jog
Leninas susirašinėjo dėl pinigų su vokiečių generolais13. Aš įsakiau kareivį sušaudyti, kad nedrumstų žmonėms
proto. – o vis dėlto ilgai buvo sunku ant širdies. Nieko kaip reikiant nežinai
– kuo tikėti? Visi prieš visus. Ir savimi tikėti baimė ima.
Esu nemažai kalbėjęs įvairiomis temomis
su valstiečiais ir tai, apskritai imant, man padarė slogų įspūdį: žmonės daug
ką mato, bet – velnioniškai menkai supranta. Pavyzdžiui, pokalbiai apie
šventąsias relikvijas parodė man, kad atskleistos cerkvės apgaulės sustiprino
kaimo įtarumą ir nepasitikėjimą miestu. Ne dvasininkija, ne valdžia, o būtent
miestu, sudėtinga organizacija gudrių žmonių, kurie minta kaimo duona ir gyvena
iš jo darbo, prigamina begalę daiktų, kaimiečiui nereikalingų, visokiais būdais
siekia jį apgauti ir mikliai apgauna.
Dirbdamas neraštingumo likvidavimo
komisijoje, kartą kalbėjausi su Peterburgo pamiesčių14 valstiečiais mokslo ir technikos pasiekimų tema.
– Taip, – pasakė vienas klausytojas,
barzdotas gražuolis, – ore skraidom kaip žuvėdros, po vandeniu plaukiojam kaip
lydekos, o ant žemės nemokam gyventi. Iš pradžių tai ant žemės reiktų tvirtai
įsikurti, o ore – po to. Ir nemėtyti pinigų šitiems žaisliukams!
Kitas piktai pridėjo::
– Naudos mums iš šitų fokusų nėra, o
sąnaudos didelės – ir žmonėmis, ir pinigais. Man pasagų reikia, kirvio, vinių
neturiu, o jūs čia gatvėse paminklus statinėjate – tai nerimta!
– Vaikelių nėra kuo aprengti, o pas jus
visur vėliavos maskatuoja...
Ir pabaigoje, po ilgos, žiaurios
miestiškų „žaidimų“ kritikos, barzdotasis kaimietis atsidusęs pasakė:
– Jeigu revoliuciją būtume darę mes
patys, – jau seniai žemėje būtų nusistojusi ramybė ir atsiradusi tvarka...
Kartais nusistatymas miestiečių
atžvilgiu yra išdėstomas tokia
nesudėtinga, bet radikalia forma:
– Nupjauti reikia nuo žemės visus mokslinčius,
tada mums, kvailiams, bus lengva gyventi, o tai – priveikėte mus visai!
1919 metais malonusis kaimo gyventojas
ramiausiai nuavė, nurengė ir apskritai visiškai apiplėšė miestietį, už duoną ir
bulves išviliodamas iš jo viską, ko kaimui reikėjo ir nereikėjo15.
Nesinori kalbėti apie šiurkščiai
pagiežingą, kerštingą tyčiojimąsi, kurį kaimas rodė, pasitikdamas išbadėjusius
miesto žmones.
Nors apgaudinėdami kaimiečiai visada
išlošdavo, bet – dauguma jų – stengėsi ir sugebėjo suteikti apgaulei žeminantį pavidalą
išmaldos, kurią jie nenoromis duodavo ponui, „prasigyvenusiam iš revoliucijos“.
Buvo pastebėta, kad su darbininkais jie elgdavosi nepasakytum, kad žmogiškiau,
bet atsargiau. Veikiausiai, šį atsargumą paaiškina anekdotiškas patarimas vieno
valstiečio kitam:
– Tu su juo atsargiau, jis, sako,
kažkur ten Sovdepą laikė.
Inteligentas beveik neišvengiamai patirdavo
moralinį kankinimą. Pavyzdžiui: po ilgų derybų sutarus tikslias mainų sąlygas,
vyras ar žmona abejingai sakydavo žmogui, kurio vaikai serga skorbutu:
– Ne, eik su Dievu. Persigalvojome mes,
neduosime bulvių...
Kai žmogus sakydavo, kad pernelyg ilgai
teks laukti, jam atsakydavo pagiežingais dėl nepamirštų skriaudų žodžiais:
– Mes – būdavo, išmaldos iš jūsų dar
ilgiau laukdavome.
Taip, kuo jau kuo, o didžiadvasiškumu
rusų valstietis nepasižymėjo. Apie jį būtų galima sakyti, kad jis neprisimena
padaryto pikto, turint galvoje, kad jis neprisimena tik savo paties padarytų
skriaudų, kaip, beje, neprisimena ir to gero, kurį yra patyręs iš kitų.
Vienas inžinierius, pasipiktinęs
kaimiečių elgesiu su grupe miesto gyventojų, atkiūtinusių į kaimą [pliaupiant]
rudens lietui ir ilgai negalėjusių rasti, kur galėtų išsidžiovinti ir sušilti,
– inžinierius, dirbęs šiame kaime durpyne, pasakė kaimiečiams kalbą apie
inteligentijos nuopelnus politinio liaudies išlaisvinimo istorijoje. Iš
rusvaplaukio, mėlynakio slavo lūpų jis susilaukė tokio sauso atsakymo:
– Skaitėme mes, kad jūsiškiai iš tikro
stipriai nukentėjo už politiką, bet juk tai buvo parašyta jūsų pačių. Ir jūs
savo valia, o ne mūsų nusamdyti, ėjote į revoliuciją, – vadinasi, už jūsų
patirtas skriaudas mes neatsakome – už viską su jumis atsiskaitys Viešpats...
Aš jums nebūčiau pateikęs šių žodžių,
jei nelaikyčiau jų tipiškais – įvairiais deriniais juos buvau girdėjęs dešimtis
kartų.
Bet būtina pažymėti, kad gudragalvio
miestelėno pažeminimas turėjo kaimui rimtą ir pamokamą reikšmę: kaimas gerai
suprato miesto priklausomybę nuo jo; iki tol jis jausdavo tik savo
priklausomybę nuo miesto.
Rusijoje – nepaprastas, siaubingas
badas, jis numarina dešimtis tūkstančių žmonių, milijonus dar numarins. Ši
drama žadina užuojautą netgi žmonėms, nusiteikusiems priešiškai Rusijai, šaliai,
kurioje, vieno amerikiečio žodžiais, „visada arba cholera, arba revoliucija“.
Kaip į šią dramą žiūri dabar rusas valstietis, kol kas palyginus sotus?
– „Neverkia riazaniškiai dėl nederliaus
Pskove“, – atsako jis į šį klausimą senovišku priežodžiu.
– „Žmonės miršta – mums kelią mina“,
–pasakė man senas novgorodiškis, o jo sūnus, gražuolis, karo mokyklos
kursantas, tėvo mintį išplėtojo taip:
–Nelaimė
– didelė ir žmonių numirs – daugybė. Bet – kas numirs? Silpnieji, išvanotieji
gyvenimo; tiems, kurie liks gyventi, bus penkiskart lengviau.
Štai balsas tikro rusų valstiečio,
kuriam priklauso ateitis. Tokio tipo žmogus samprotauja ramiai ir gana
ciniškai, jis jaučia savo jėgą, savo svarbą.
– Su valstiečiu – dabar nesusidorosite,
– kalba jis, – Valstietis pagaliau suprato: kieno rankose duona, tose ir
valdžia, ir jėga.
Taip kalba valstietis, kuris
nacionalizacijos politiką sutiko sumažindamas pasėlius – lygiai tiek, kad
miesto gyventojai liktų be duonos, o valdžia neturėtų ko išvežti į užsienį.
– Kaimietis kaip miškas: jį ir degina,
ir kerta, o jis iš savisėjos vis atauga ir atauga, – kalbėjo man valstietis,
atvažiavęs rugsėjį iš Voronežo į Maskvą knygų žemės ūkio klausimais. – Pas mus
nėra žymu, kad karas būtų praretinęs liaudį. O dabar štai, kalba, milijonai
išmirs, – žinoma, taps pastebimiau. O tu paskaičiuok: jei, sakykime, imsime po
dvi dešimtines numirėliui – kiek išsilaisvins žemės? Tatai. Tada mes taip
griebsimės darbo – visas pasaulis aiktelės. Valstietis moka dirbti, tik duok jam
– kur. Streikų jis nekelia, – žemė to neleidžia!
Apskritai, sočioji ir pusiau sočioji
valstietija žiūri į tragediją dėl bado ramiai, kaip nuo senovės yra įpratus
žiūrėti į stichines nelaimes. O į ateitį kaimietis žiūri vis su didesniu
pasitikėjimu, ir jo tone, kai jis ima samprotauti, juntamas žmogus, suvokiantis
save vieninteliu ir tikruoju rusų žemės šeimininku.
Labai įdomią sistemą ūkininkavimo
srityje man išdėstė vienas riazaniškis:
– Mums, drauge, didelių fabrikų
nereikia, iš jų tik maištai ir visoks ištvirkavimas. Mes tai sutvarkytume šitaip:
šimto darbo vietų milo vėlyklą, odų dirbtuvę – taip pat nedidelę, ir taip vis
nedidelius fabrikėlius, ir kad atokiau vieną nuo kito, kad darbininkų
neprisikauptų vienoje vietoje, ir taip, palengva, visą guberniją apstatyti
nedidelėmis gamyklėlėmis; kitoj gubernijoj – lygiai taip pat. Kiekvienoje –
viskas savo, niekam nieko netrūksta. Ir darbininkų sotus gyvenimas, ir visiem –
ramu. Darbininkas – jis godus, jam viską paduok, ko jam norisi, o valstietis –
patenkintas mažu...
– Ar daug kas šitaip galvoja? – paklausiau
aš.
– Kai kas galvoja, kurie protingesni.
– Darbininkų nemėgstate?
– Kodėl taip? Aš tik sakau, kad ši
liaudis pasidaro nerami, kai jos daug. Reikia ją išskirstyti po nedideles
arteles – ten šimtas, čia šimtas...
O valstiečių požiūris į komunistus,
mano manymu, visų nuoširdžiausiai ir tiksliausiai išreikštas patarimu, duotu
vieno kaimo žemdirbių saviškiui – mano pažįstamam valstiečiui, talentingam
poetui:
– Tu, Ivanai, žiūrėk, į komuną nestok,
o tai mes tavo tėvą ir brolį nugalabysime, ir – be to – ir abu tavo kaimynus
taip pat.
– O kaimynus tai už ką?
– Net jūsų smarvę reikia išnaikinti.
Kokias išvadas padariau aš?
Visų pirma: neapykantą niekšiškumui ir
kvailumui nereikėtų suprasti kaip stoką palankaus dėmesio žmogui, nors
niekšiškumas ir kvailumas egzistuoja tik žmoguje. Aš apibrėžiau – taip, kaip aš
tai suprantu, – aplinką, kurioje įsisiautėjo, įsidūko ir tebedūksta rusų
revoliucijos tragedija. Aplinka ši – puslaukiniai žmonės.
Revoliucijos žiaurumą aš paaiškinu
išimtinai rusų žmonių žiaurumu.
Kai „žvėriškumu“ kaltina revoliucijos
vadus – grupę labiausiai aktyvių inteligentų, – aš vertinu tuos kaltinimus kaip
melą ir šmeižtą, neišvengiamus politinių partijų kovoje, arba – padorių žmonių
– kaip nesavanaudišką klydimą.
Priminsiu, kad visada ir visur ypatingai
piktybiškas ir begėdiškas formas įgyja nuskriaustųjų ir pralaimėjusiųjų melas.
Iš to jokiu būdu neseka, jog nugalėtojų tiesą aš laikau esant neginčytina ir
šventa. Ne, aš tenoriu išsakyti tai, ką gerai žinau ir ką – delikačiu pavidalu
– galima išreikšti žodžiais rūsčios, bet tikros tiesos: kokiomis tik gražiomis idėjomis
besivadovautų žmonės, – savo praktinėje veikloje jie vis dar išlieka žvėrys. Ir
dažnai – pasiutę, be to, kartais tą pasiutimą galima paaiškinti baime. Kaltinimus
egoistišku savanaudiškumu, šlovės troškimu ir negarbingumu aš manau apskritai
negalima priskirti nei vienai rusų inteligentijos grupei – nepagrįstumą visų tų
kaltinimų puikiausiai žino visi tie, kurie jais svaidosi.
Neneigiu, jog politikai yra patys
didžiausi nusidėjėliai iš visų žemės nuodėmingųjų, bet taip yra todėl, kad
veiklos pobūdis juos neišvengiamai verčia vadovautis jėzuitišku principu
„tikslas pateisina priemones“.
Bet žmonės nuoširdžiai mylintys ir
fanatikai idėjos savo sielą neretai sąmoningai sudarko dėl kitų gerovės. Tai
ypatingai tinka didžiulei daliai aktyviosios rusų inteligentijos – ji visada
gyvenimo prasmės klausimą pakeisdavo nusistatymu gausiai patenkinti žmonių primityvius
poreikius ir pirmykščius instinktus.
Tuos, kurie apsiėmė katorgišku,
heraklišku darbu išvalyti rusiško gyvenimo Augėjos arklides, aš negaliu laikyti
„liaudies kankintojais“, – mano akimis jie – greičiau aukos.
Aš taip kalbu, išeidamas iš tvirtai įsisąmoninto
įsitikinimo, jog visa rusų inteligentija, bandžiusi vyriškai pastatyti ant kojų
sunkiasvorę rusų liaudį, tingiai išdribusiai, apgailėtinai užgulusiai savo
žemę, – visa ta inteligentija yra auka liaudies gyvaliojimo istorijos,
išsigudrinusios neapsakomai skurdžiai gyventi pasakiškai turtingoje žemėje.
Rusų valstietis, kurio sveikas protas dabar yra prikeltas revoliucijos, galėtų
apie savo inteligentiją pasakyti: kvaila, kaip saulė, – dirba lygiai taip pat
nesavanaudiškai.
Ji žinoma, nepasakys taip, nes jai dar
neaiški nulemiančioji intelektualinio
darbo reikšmė.
Beveik visa intelektualinės energijos
atsarga, Rusijos sukaupta XIX amžiuje, yra revoliucijos išeikvota, ištirpo
valstiečių masėje. Inteligentas, dvasinės duonos augintojas, darbininkas,
miesto kultūros mechanizmo įsukėjas, palaipsniui ir su pagreičiu yra
paglemžiamas valstietijos, godžiai įsisavinančios visa tai, kas naudinga jai ir
kas buvo sukurta per šiuos ketverius metus pasiutusiu darbu.
Dabar galima užtikrintai pasakyti, kad
inteligentijos ir darbininkų klasės žūties kaina Rusijos valstietija atgijo16.
Taip kaimiečiui tai brangiai atsiėjo, o
ir jis vis dar ne už viską atsilygino: tragedija dar nebaigta. Bet revoliucija,
įvykdyta menkos – kiekybiškai – inteligentų grupelės, priekyje kelių tūkstančių
jos išugdytų darbininkų, ši revoliucija plieno plūgu išvagojo visą liaudies
masę taip giliai, kad valstietija vargu ar begalės kad grįžti prie senųjų, į
druzgus ir visiems laikams sudaužytų gyvenimo formų; kaip žydai, išvesti iš
vergovės Egipte, išmirs puslaukiniai, , taip ir kvaili, vargani Rusijos kaimų
ir kaimelių žmonės – visi tie beveik baisūs žmonės, apie kuriuos kalbėjome
anksčiau, ir juos pakeis naujos kartos – raštingų, protingų, energingų žmonių.
Mano akimis, tai bus nelabai „miela ir
simpatiška rusų tauta“, bet tai bus – pagaliau – versli bei veržli tauta,
nepasitikintis ir abejingas viskam tam, kas neturi tiesioginio ryšio su jos
poreikiais.
Ji dar negreit perpras Einšteino
teoriją ir išmoks suvokti Šekspyro ar Leonardo de Vinči reikšmę, bet,
veikiausiai, ji skirs pinigų Šteinacho17
tyrimams ir, neabejotina, labai greit supras elektrifikavimo reikšmę,
mokyto agronomo vertę, traktoriaus naudingumą, būtinumą turėti kiekviename
kaime gydytoją ir plentų būtinumą.
Ji išsiugdys puikią istorinę atmintį
ir, nepamiršdama savo nesenos sunkios praeities, – pradiniu naujo gyvenimo
statybos laikotarpiu – ims žiūrėti gana nepatikliai, jeigu ne visiškai
priešiškai, į inteligentą ir darbininką, įvairių neramumų ir maištų kėlėjus.
Ir miestas, neužpučiama liepsna
reiklios, visur įsiskverbiančios minties, šaltinis erzinančių, ne visada
suvokiamų reiškinių ir įvykių, negreit sulauks teisingo įvertinimo iš šito
žmogaus, negreit jo bus suprastas kaip dirbtuvė, kur be perstojo gimdomos
naujos idėjos, padaromos naujos mašinos, daiktai, kurių paskirtis –
palengvinti, pagražinti liaudies gyvenimą.
Tokia būtų mano įspūdžių ir minčių apie
rusų tautą schema.
(Baigta
versti 2025 m. liepos 2 dieną)
Išnašos:
1 Rusų kalbos žodis „страда“ reiškia: vasaros
laikotarpio žemės ūkio intensyviausieji darbai, kaip antai šienapjūtė,
javapjūtė ir derliaus nuėmimas, kai reikia per trumpą laiką, apribotą oro
sąlygų, atlikti didžiuosius ūkininkavimo darbus. Rusų kalbos žodis „страдание“
reiškia: visuma ypač nemalonių, varginančių ar kankinamų gyvos būtybės būsenų,
per kurias ji patiria fizinį bei emocinį diskomfortą, skausmą, sukrėtimą,
įtampą, kančią
2 Amžinasis
žydas, Ahasveras – vėlyvųjų vidurinių amžių Vakarų Europos krikščioniškų
legendų personažas. Pasak legendos buvo pasmerktas klajoti po pasaulį iki
Jėzaus Kristaus Antrojo atėjimo, nes vedamam į Golgotą Jzui Kristui sudavęs ir
neleidęs pailsėti
3 Bojarinai – IX a.–XVIII a. pradžios Rusios, Rusijos stambiųjų
žemvaldžių aukščiausiasis luomas ir titulas. Nuo XIV a. jų teises didieji
kunigaikščiai pamažu ėmė riboti. Centralizuotoje Rusijoje (nuo XV a. pabaigos)
– tarnybinių žmonių aukščiausias titulas. XVIII pradžioje Petras I bojarinų
titulą panaikino.
4 Moskovitai – Maskvos didžiosios kunigaikštystės (iki
1547 m.), o vėliau – carų Rusijos gyventojų vadinimas (taip pat: maskvėnai, maskoliai)
5 Cholopas – X a.–XVIII a. pradžios Rusijos nelaisvieji
žmonės, teisiškai beveik prilygstantys vergams. Cholopais tapdavo karo
belaisviai, skolininkai, cholopų sutuoktiniai. Nuo XVII a. gaudavo žemės, už
kurią atlikdavo prievoles. 1772 m. buvo apmokestinti pagalvės mokesčiu ir tapo
baudžiauninkais.
6 Veikiausia tipografijos klaida. Turimas galvoje
Smutos, arba Didžiosios suirutės laikotarpis, prasidėjęs po siaubingo 1601–1603
m. bado ir trukęs iki 1613m.
7 Žakerijos – valstiečių sukilimai prieš bajorų
savivalę1358 m. Prancūzijoje ir Šimto metų karo laikotarpiu (1337–1453 m.)
8 Michailas Romanovas (1596–1645) yra Rusijos carų
Romanų dinastijos (1613–1917) pradininkas. Caru jis buvo išrinktas 1613 m.
Zemskio susirinkime (Rusijos luominė atstovaujamoji institucija) po Didžiosios
suirutės (Smutos) laikotarpio
9 Semionas Podjačevas (1866–1934) – rusų valstiečių
rašytojas, gimė Maskvos gubernijos Dmitrovskio apskrities
Nikolskojės-Oboljanovo kaime
10 Vsevolodas IvAnovas (1895– 1963) – rusų rašytojas,
gimė Lebiažjės gyvenvietėje (Semipalatinsko gubernijos Pavlodaro apskritis).
Vasario revoliucijos ir Spalio perversmo dalyvis (eseras, menševikas, raudonarmietis).
Pasaulinio garso kalbininko, semiotiko, antropologo, mąstytojo Viačeslavo IvAnovo
(1929–2017) tėvas
11 Kalibanas – vienas pagrindinių Viljamo Šekspyro
romantinės tragikomedijos „Audra“ personažų. Pjesėje Kalibanas, raganos sūnus,
vergas – atgrasus, piktas laukinis – sukyla prieš savo šeimininką stebukladarį
Prosperą
12 „Vokiečiai nukreipė į Rusiją patį baisiausią iš visų
ginklų. Jie pergabeno Leniną iš Šveicarijos į Rusiją plombuotame vagone lyg
maro bacilą“.
(Vinstonas Čerčilis. „Pasaulinė krizė“, T. 2, 1929). Ši citata paimta iš Viktoro
Šebeštjeno (Victor Sebestyen) kapitalinės studijos „Leninas“ (2017; lietuvių
kalba 2019). Jos skyriuje „Plombuotas traukinys“ smulkiai išdėstyta kokiomis
aplinkybėmis 1917 metų kovo mėnesį Vladimiras Leninas buvo pergabentas iš
Šveicarijos į Rusiją
13 Pamiestys – žemės ūkio naudmenos prie miesto
14 Natūralu, kad iškart po Europinio karo ir pačiame Rusų
pilietinių pjautynių įkarštyje Petrogrado ir Maskvos didmiesčiai ėmė trūkti
maisto – ant buržujų ir proletarų grindinių javai ir daržovės juk neauga ir
valstiečiai, kaip klasė, čia niekuo dėta! Istorinis 1921–1922 metų holodomoras
įsibėgėjo ir pasiekė savo kulminaciją 1921–1922 žiemą po 1919 metų sausio 11 d.
Liaudies Komisarų Tarybos dekreto apie perteklinių maisto produktų nusavinimą
iš valstietijos. Prie karų ir dekreto sukelto bado prisidėjo ir sausra,
kylanti, beje, kažkodėl kaip tik tuo metu, kai žmogaus kvailiojimo ir
nusikaltimų „genijus“ pasiekia savo epogėjų. 1921–1922 metų katastrofa apėmė milžiniškas teritorijas su maždaug 70
milijonų gyventojų, per kurią iš bado mirė apytikriai apie 5 milijonai žmonių.
15 Čia, pranašaudamas, Maksimas Gorkis prašovė ne pro
šalį, bet pataikė tiesiog ponui Dievui į langus: bolševikinis Lenino-Stalino
maras sunaikino ne tik darbščiąją tų regionų valstietiją, bet ir visiškai
pajungė savo nusikalstamai valiai rusų inteligentiją bei proletariatą
16 Eugenas Steinachas (1861–1944) – tuo metu labai populiarus
austrų fiziologas, endokrinologas, seksologas. E Steinacho idėjomis ir darbais žmogaus organizmo atjauninimo srityje remiasi lietuvių literatūros klasiko Igno Šeiniaus politinė-fantastinė satyra „Siegfried Immerselbe atsijaunina“ (1934 m.)
Komentaras I
Šį straipsnį Maksimas Gorkis rašė Vokietijoje 1921 m.
gruodžio pabaigoje –1922 m. sausio pradžioje, kuris brošiūros pavidalu rusų
kalba išėjo Berlyne 1922 m. spalio mėnesį.
Parašyta prieš gerą 100 metų
nuo mūsų dienų. Apie Rusijos tuometinę liaudį ir Lenino bolševikų
eksperimentą su ja. Kokias išvadas
galima padaryti, palyginus mūsų nūdienį istorinį žinojimą su M. Gorkio pavaizduota tuometinės visuomenės būsena ir jo paties nuostatomis bei ateities numatymais?
Vos tik užbaigęs tekstą, M.
Gorkis laiške A. Pinkevičiui rašė: „...baigiau straipsnį apie mužiką – už jį
ims keikti mane iš dešinės, kairės, iš vidurio, viršaus ir apačios“.
Iš kokios „pusės“ straipsnio autorių mes galėtume
keikti dabar? Dėl jo poveikio politiniams procesams – iš jokios: pačioje
Rusijoje jis nepadarė absoliučiai jokio įtakos – tiesiog per visą Sovietų
valdžios laikotarpį straipsnis-pamfletas nebuvo nė karto atspausdintas... Tad dėl
poveikio – viskas aišku. O dėl turinio –pateikiamų faktų, asmeninių teiginių, peršamų
idėjų?
Perskaičius „Apie rusų
valstietiją“, darosi aiškiau, kodėl Gorkis simpatizavo Lenino bolševizmui,
pritarė Spalio perversmui, neužstojo valstiečių per masinę prievartinę
kolektyvizaciją ir visiškai susiliejo, susitapatino su stalinistine gulagine
Rusija.
Straipsnyje M. Gorkis rašo
apie du dalykus: apie rusų valstietiją, arba Rusijos liaudį, kaip reiškinį
apskritai ir, antra, apie jos vietą, vaidmenį bolševikinio perversmo realizavime
ir jo sukeltame pilietiniame kare.
M. Gorkis išskiria, du
fatališkus, tarpusavyje susijusius rusiškos natūros bruožus:
polinkį agresijai, prievartai ir siaubingą ruso žmogaus žiaurumą.
Antonas Čechovas apysakos
„Mužikai“ (1897) pirmame puslapyje taip „pristato“ paprastą ir įprastą rusų
kaimiečių žiaurumą:
„Apačioje balta katė
brūžinosi į puodšakę.
– Kac, kac! – pašaukė ją
Saša. – Kac!
– Ji negirdi, – pratarė
mergaitė. –Apkurto.
– Kodėl!
– Taip. Primušė.“
Prieš skaitytojo akis iškart stoja
vaizdas, kaip girtas mužikas nei iš šio, nei iš to, abejingai apspardo pasipainiojusią jam
po kojomis katę.
Kiekvienoje tautoje yra
žiaurių žmonių, iškrypėlių. Kiekvienos tautos gyvenime būna epizodų, netgi
laikotarpių, kai ji pademonstruoja savo sadistinius instinktus ir polinkius.
(Prisiminkime, kaip viduramžiais minios plebėjų, arba prasčiokų, plūsdavo pasižiūrėti
inkvizicijos laužų ar viešų kankinimų). Tai buvo tarsi istorijos eigos nulemta
liga, lyg kokia skarlatina: tautos ją persirgdavo, kartais atkrisdamos, bet
galų gale pagydavo. Kitaip atsitiko su rusų liaudimi. Žiaurumas jai yra tapęs
„tautine“ liga, besitęsiančia, perimama – paveldima jau šimtus metų.. Ji yra
tapusi sava, įprastine, todėl labai sunkiai pastebima ir identifikuojama. Ir
taip tęsiasi iki pat šių dienų: Putino
Rusija, tai ta pati Lenino ir Stalino laikų Rusija, Jemeljano Pugačiovo ir
Jekaterinos II, Ivano Žiauriojo ir Maskvos kunigaikštystės Rusija – buka, siautulinga, negailestinga, gyvybės vertės ir prasmės nesuvokianti Rusija... (Panašiai ir
lygiagrečiai rusams išeina ir su keiksmažodžiavimu: jie tiek yra užteršę savo
kalbą šlykščiausiais išsireiškimais, kad nuo dažno kartojimo jų pirmykštės prasmės nebesuvokia, – jie tampa vienokių ar kitokių emocijų išreiškimo garsais
ir intonacijomis priemone).
M. Gorkis rusiško žiaurumo ištakų bei šaknų neieško, prigimties neanalizuoja, jis tik konstatuoja jo buvimą ir konkrečiais faktais bei pavyzdžiais paliudija. Pagrindinė straipsnio mintis, kad „Revoliucija“ ir pilietinis karas yra tokie kruvini ir žiaurūs ne dėl iškeltų idėjų beprotiškumo, tikslų ir metodų nežmoniškumo, o kad juos įgyvendino akla, žiauri ir negailestinga masių stichija, besimėgaujanti savo jėga bei nenubaudžiamumu, yra įsijautusi, įnikusi į nusikaltimų darymą kaip koks aklys, siurbdamas kraują.
M. Gorkis iškreipia vykstančių
istorinių procesų esmę arba, kaip rašė jo amžininkai emigracijoje, „yra
nesąžiningas rašytojas“, „velnio advokatas“ (A. Jablonovskis). kad jo pateikiama
tiesa yra „nepilna“, kad, teigdamas, jog „žiaurumų pasireiškimą revoliucijoje
paaiškinu išimtinai rusų liaudies žiaurumu...“, šis „rusų rašytojas, ne tik simpatizuojantis
rusiškajam komunizmui, bet ir turėjęs su juo tiesmukesnių ryšių, teroristinės
sistemos organizatorių kaltę perkelia tamsiai
liaudžiai“ (S. Melgunovas).
Tai patvirtina ir pats M.
Gorkis. Štai, prieš pradėdamas rašyti aptariamą straipsnį, laiške Vladimirui Leninui jis dėsto:
„Vis dėlto nemalonu matyti apėjusį raupsais tėvynainį. Rengiuosi parašyti
knygelę apie rusų liaudį. kitaip sakant – apie mūsų mužiką, apie tą svetimą
dėdę, kurio labui dirbate Jūs ir kuris pamažu siurbia Rusijos darbininkų
energijos likučius. Knygelė, žinomas, bus apologija tarybų valdžios – vien tik ji ir tegalėjo išjudinti tą
inertišką masę Rusijos kaimo, ir jau vien tik tai visiškai pateisina visas jos (tai yra tarybų valdžios. – Vertėjas) nuodėmes
– priverstines ir savanoriškas“.
M. Gorkis čia gudražodžiauja,
nes – „išjudinimas inertiškų Rusijos masių“ – už ką jis giria V. Leniną – kaip
tik ir pastūmėjo rusą kaimietį realizuoti potencialų savo žiaurumą praktikoje.
Straipsnyje, priminsime, rašoma:
„Revoliucijos žiaurumą aš paaiškinu išimtinai rusų žmonių žiaurumu. Kai „žvėriškumu“ kaltina revoliucijos vadus – grupę labiausiai aktyvių inteligentų – aš vertinu tuos kaltinimus kaip melą ir šmeižtą, neišvengiamą politinių partijų kovoje, arba – padorių žmonių – kaip nesavanaudišką klydimą“.
Šiame melagingame viraže jis kategoriškai atskiria liaudies padarytus nusikaltimus, nuo nusikalstamų lenininių „teorijų“. Kitaip sakant, atskiria nusikaltimų vykdytoją nuo nusikaltimų užsakovo. Šitaip jis konkretizuoja laiške Leninui pažadėtą sovietų valdžios politikos moralinį palaikymą, skelbia amnestiją bolševikų režimo „priverstiniams ir savanoriškiems“ nusikaltimams. M. Gorkis, straipsnyje teisingai parodydamas kaimiečių žiaurumą, taip sąmoningai pridengia žvėrišką bolševizmo snukį, užmaskuoja kruvinas jo vadų liemenes. Jis nukreipia skaitytojo žvilgsnį į šoną nuo istorinės tiesos, nuo to, jog Leninas, fanatiškas beprotiškų, fantastiškų, nusikalstamų idėjų autorius ir įgyvendintojas, savo tikslams pasiekti pasinaudoja rusų liaudies tamsumu ir žiaurumu. M. Gorkis, kaip melagingą, fiktyvų kontrastą toms nuožmiom rusų žmonių nuotaikom ir praktikom, nurodo „revoliucijos vadus – grupę labiausiai aktyvių inteligentų“, kurie vardan gerų darbų ir tikslų.
Maksimas Gorkis buvo talentingas rašytojas, bet neaiškus žmogus – neaiškus „tipas“. Neaišku, su kokiu socialiniu sluoksniu jis tapatino save, neaišku, ką jis iš tikrųjų jautė, kai likdavo vienas su savimi... Nebuvo jis inteligentas – negali juo būti asmuo, GULAGo archipelago salyne buvęs vienoje pusėje su konclagerių prižiūrėtojais ir budeliais. Nebuvo jis valstietis, nebuvo jis ir proletaras. Teko girdėti, kad artimiausi jam pagal savijautas (kitaip sakant – „socialiai saviausi“) buvo valkatos, bastūnai, kokiu buvo jo apsakymo „Čelkašas“ herojus Čelkašas – blatniojo romantiška „laisve“ ir realityvia „morale“ žavus vagis.
Komentaras II
Kodėl prireikė antrojo
komentaro? Versdamas straipsnį, rašydamas jam 14 -tą išnašą bei pirmąjį
komentarą, išleidai iš akių, jog publicistinę tikrovę reikia gretinti ir
palyginti su realiai egzistavusia tikrove. Antraip gali leisti būti apgaunamas publicistinių
rašytojo kerų. Taip ir atsitiko. Turiu galvoje tą straipsnio vietą, kurioje
kalbama apie Rusijoje prasidėjusį badavimą (viena iš priežasčių, privedusių
prie Romanovų dinastijos žlugimo 1917 m. kovą, buvo sutrikęs Petrogrado
aprūpinimas duona) bei valstiečių vaidmenį ir požiūrį į jį. M. Gorkis savo
matymą ir vertinimą pagrindžia ne statistika, istoriniais dokumentais, o abstrakčiais
pastebėjimais (valstiečiai yra savanaudžiai, godūs, egoistai, cinikai),
pavyzdžiais iš gyvenimo, pokalbiais su žmonėmis, liaudies priežodžiais. Tokią
įvykių ir procesų apžvalgą M. Gorkis panaudoja tiesos iškraipymui ir net
netiesos rašymui. Pats akiplėšiškiausias tokio dezinformavimo pavyzdys būtų šis. M.
Gorkis teigia:
„1919 metais mielaširdingas kaimo gyventojas ramiai
sau nuavė, nurengė ir apskritai apiplėšė miestietį, už duoną ir bulves
išvilioja iš jo viską, ko reikia ir nereikia kaimui.“
Gyvenimas ir dokumentai
liudija visiškai priešingai. Sovietų Rusijoje, siekiant aprūpinti Raudonąją
armiją ir miestų gyventojus maistu, nuo 1919 m. sausio 11 d. iki 1921 m. kovo
21 dienos buvo vykdomas prievartinis žemės ūkio produkcijos pertekliaus/perviršio nusavinimas iš valstiečių. Tai buvo vienas pagrindinių bolševikų vykdytos
„karinio komunizmo“ politikos elementų. Ūkiams turėjo būti paliekama tiek
grūdų, mėsos, bulvių ir kito užsiauginto gėrio, kad užtektų asmeniniam
vartojimui ir ūkinės veiklos tęsimui. Kitaip sakant, žemdirbiai nebegalėjo
auginti pardavimui, o vien tik savo šeimos bei ūkio poreikiams ir... nusavinimui. „Nusavinimas“ – inteligentiškas
žodis, eufemizmas. „Eufemizmai“ – tai švelnesni, neutralesni, žodžiai,
pavartoti vietoj šiurkščių, bauginančių žodžių ar posakių, pridengiantys
brutaliąją veiksmo ar reiškinio pusę. Liaudis nusavinimą suprato kaip apiplėšimą,
o tokią tarybų valdžios vykdytą politiką– „valstybiniu plėšikavimu“. Praktiškai
„maisto nacionalizavimas“ būdavo vykdomas šitaip; į kaimiečio ūkį atvykdavo
ginkluotas svetimų žmonių būrys, vadinamasis „prodotriad“, nuspręsdavo kokią
dalį derliaus ir prieauglio palikti ūkininkui, o visa kita išsiveždavo su
savimi neatlygintinai ar už mažyčius įkainius.
Suprantama, kad dėl 1919 m. pradžioje pradėtos įgyvendinti
kaimo apiplėšimo (M. Gorkis tai vadina nacionalizavimu) politikos, valstietis
nebeturėjo kuo, anot M. Gorkio, vilioti (tai yra ko mainyti) iš miesto „viską,
ko reikia ir nereikia kaimui“, ir todėl rašytojo kalbos apie tai, kad kaimiečiai
„nuavinėjo, nurengimą ir apskritai
apiplėšinėjo“ miestiečius yra iš piršto laužti svaičiojimai. (Galima būtų
spėti, kad M. Gorkis suklydo ir vietoje „1918 m.“ parašė „1919 m.“, bet tai vis
tiek nebepakeist vaizdo, kuris
susiklostė 1919 m. ir daug vėliau). Tokiu pat tikrovės iškraipymo faktu reikėtų
laikyti ir M. Gorkio kaltinimą, jog į „nacionalizavimo politiką“, tai yra į
„perteklinių“ maisto produktų nusavinimą žemdirbys sureagavo nusikalstamai, „sumažindamas
pasėlių plotus tiek, kad paliktų miesto gyventojus be duonos, ir neturėtų iš ko
duoti valdžiai grūdų išvežimui į užsienį“. Šitaip kaltindamas kaimiečius, M.
Gorkis nusikaltimu kaltina pačius ekonomikos dėsnius. Žodžiu: pats muša ir pats
rėkia!
Ir šis ilgalaikis Tarybų
valdžios kovos su ekonomikos dėsniais epizodas baigėsi visiška katastrofa:
vadinamoji „prodrazverstka“ – prievartinis maisto produktų nusavinimas – buvo
viena iš 1921–1922 masinio masinio bado priežasčių, kulminaciją pasiekusio 1922
m. pavasarį (kiek daugiau apie 1921–1922 m. badą 14 išnašoje). Paskaičiuokime:
1919 m. derlius buvo konfiskuotas 1919 metų rudenį; 1920 m. derlius – 1920 metų
rudenį; 1921 metų rudenį, matyt, jau nebebuvo ko ir iš ko konfiskuoti, nes
įsisiautėjo badas. Tai liudytų ir tai, jog „prodrazverstkos“ buvo atsisakyta
1921 m kovo 21 d. ir pereita prie „prodnalogo“ (žemės ūkio produkcijos
apmokestinimo).
M. Gorkio straipsnyje gan
įkyriai prasikiša mintis. kad valstiečiai tarsi yra suinteresuoti badmečiais,
kad tai esą yra jiems net naudinga. Tai ypač aiškiai matoma iš straipsnyje pateiktų
vieno valstiečio samprotavimų, jog atsiradusios laisvos iš bado mirusių
ūkininkų dešimtinės atiteks išlikusiems gyviems, kurie, jas gavę, „taip kibs į
darbą, jog visas pasaulis aiktels“. M. Gorkis tokią racionalią, nors žmogėdrišką,
žemdirbių „taktiką“ racionaliai ir paaiškina: atseit, „soti ir pusiau soti
valstietija į bado tragediją žiūri ramiai, kaip jau nuo senų senovės buvo
įpratusi žiūrėti į stichines nelaimes“.
Kad būtų dar aiškiau, kas tuo
metu dėjosi „amžinose rusų žemėse“,
pateiksiu chronologinę seką šių trijų procesų ir veiksmų:
1) priverstinis maisto
produktų nusavinimas buvo įvestas 1919 m. sausio 11 dieną, o nutrauktas 1921 m.
kovo 21 dieną
2) akivaizdus maisto trūkumas
prasidėjo 1918 metais ir baigėsi po 1922 metų, o nuožmus badas didelėse
teritorijose siautėjo 1921–1922 metais
3) straipsnį-pamfletą „Apie
rusų valstietiją“ Maksimas Gorkis rašė nuo 1921 m. gruodžio pabaigos iki 1922
metų sausio 8 dienos, tai yra per patį bado įsisiūbavimą. M. Gorkis taip ir
rašo: „Rusijoje – nebūtas, siaubingas badas, jis pražudo dešimtis tūkstančių
žmonių, pražudys milijonus“.
Žymos: Maksimas Gorkis, Rusija, Leninas, Smuta, Ignas Šeinius
Komentarai
Rašyti komentarą