ŽMONĖS, KURIEMS NESKAUDA
ŽMONĖS, KURIEMS NESKAUDA
Ar gali
atsitikti su tavimi taip, jog, apkeliavęs nuostabiausius kraštus, perėjęs
gaivius ir derlingus slėnius, amžinai žaliuojančias oazes, perkopęs kvapą
gniaužiančius, pasaulio stogą remiančius kalnagūbrius, perplaukęs jūras ir
vandenynus, matęs klestinčius miestus ir kabančius žydinčius sodus, susidūręs
su įvairialypėmis kultūromis ir civilizacijomis, visur pavalgydintas,
pagirdytas, apnakvydintas, bet kartą atsidūręs ties begalinės dykumos
pakraščiu, pajutęs jos svaiginamą tuštumą, jos nebylumo ir kurtumo užburtas,
jos miražų apakintas, pultum į ją lyg troškulio ištroškęs piligrimas
avantiūristas ir būtum įsiurbtas jos bedugnių smėlynų, ir taptum jų dalimi,
tokia pat bežade, bevarde ir atsitiktine, kaip tas Antakalnio smėlio grūdas,
kuris dabar yra įstrigęs tarp tavo vasarinių batų puspadžio rantų? Taip, gali –
atsakau.
Ar gali
taip būti, jog jaunas ir talentingas žmogus, menų ir filosofijos žinovas, perskaitęs
krūvas protingų knygų, rašąs subtiliai virtualią poeziją, išstudijavęs geriau
už patį kunigą Julių Sasnauską Biblijos išmintį, žodžiais ir aliuzijomis,
nuotaikomis ir asociacijomis žongliruojantis lygiai taip tobulai, kaip meninės
gimnastikos meistrės kuokelėmis ir piestelėmis – ar gali toks žmogus pasirodyti
tau tuščiaviduriu, svetimu ir nesimpatišku? Dabar atsakau – taip, gali.
Tokią
išvadą pasidariau, perskaitęs Giedrės Kazlauskaitės rašinį „Kudirka, verpstė,
tūkstantmetis“ (Šiaurės Atėnai“, Nr. 25). Prilyginti lietuvių tautos naikintojo
bolševiko Kapsuko socrealistinę „mordą“, rusų okupacijos metais „švietusią“
priešais senąsias Vilniaus Rotušės kolonas, TAURIAM daktaro Vinco Kudirkos
VEIDUI (paminklas priešais Vyriausybės pastatą) gali tik estetiškai ir
tautiškai neįgalūs asmuo arba už savo žodžius neatsakingas rašeiva. Priešingai
negu rašinio autorė, paminklo atsiradimo peripetijų nežinojau, pastaraisiais
metais netgi pagalvodavau, kad jos, Kudirkos statulos, ten ir nebus. Bet kai
2009 metų liepos 5 dieną ją išvydau, buvau maloniai nustebintas: tai juk
idealus jo – Vinco Kudirkos – atvaizdas, ir jo puoselėtos idėjos – LIETUVOS
IDĖJOS – pagerbimas. Švarus, švytintis – dvasingas – jaunas Vinco Kudirkos
veidas, inteligentiškas, vėjų perpučiamas būsimo džiovininko puspaltis, liūdnai
mąslus, šiek tiek ironiškas, gal atlaidus žvilgsnis į mus ir mūsų ateitį,
trapi, elegantiška, kiek atsilošusi figūra, drąsiai lyg iššūkis dviprasmiškam
laikmečiui, lyg placdarmas būsimų kartų darbams ir žygdarbiams į priekį išmesta
dešinė koja. O už jo nugaros – per tūkstantmečius sukaupta mūsų protėvių, pačių
geriausių lietuvių tautos (ir žmonijos!) atstovų patirtis – TAUTIŠKOS GIESMĖS
žodžiai. Žiūrėkime svarbiausio – visų pirma yra ŽODIS, o tik po to čiurlenantis
vandens kritimas paminklo papėdėje, moderniškai kuklus himno teksto
apšvietimas, taško trūkumas (labai prasmingas) ant vienos iš „e“ raidžių, labai
jau kasdieniška ir tranki aplinka, iš visų pusių nefotogeniškas skulptūros
fonas.
Bet
eikime prie esmių: žmonėms, kurių pažiūros lyg fizionomija veidrodyje
atsispindi rašinyje, nereikia
nei tokio, nei kitokio Kudirkos paminklo – jokio! Nereikia nei paties Kudirkos apskritai, nei jo himno
konkrečiai. Nereikia jiems ir LIETUVOS VALSTYBĖS. Nei tokios, kokią dabar
turime, nei kitokios – jokios!
Nereikia jiems nei pačios lietuvių tautos – nei jos tradicijų, nei jos
kultūros, nei jos istorijos, nei jos kalbos, šokių, dainų. Jie viso to neapkenčia. Jų vėliava ne TRISPALVĖ, o
paklodės, jų herojai ne MACKEVIČIAI, KUDIRKOS, VIŠINSKIAI, VILEIŠIAI,
KUBILIŪTĖS, LUKŠOS, KRIVICKAI, KALANTOS, ZDEBSKIAI, SADŪNAITĖS. Jų herojai –
vaiduokliai.
Kas jie
tokie? Kokios jų vertybės? Iš kur jie? Paprasčiausia atsakyti į pastarąjį
klausimą: jie iš mūsų tarpo. Bet nuo to nepasidaro nei aiškiau, nei lengviau.
Ieškodamas vertybinių orientyrų, Giedrės Kazlauskaitės rašinį perskaičiau iš
kairės į dešinę, iš viršaus į apačią, ir atvirkščiai, bet nei „virš drabužių“,
nei „po jais“ nieko įsimintino neradau, dėl to pasiliūdinau, nors į neviltį
nepuoliau – nebesu vaikas. Socialiniu finansiniu požiūriu autorei lyg ir
svarbu, kad būtų kitaip eikvojami viešieji pinigai, lyg ir blogai, kad tarp
mūsų yra narkomanų, ir lyg ir lyg ir negerai, kad vyrai tebeieško laisvo
elgesio moterų, o konceptualiau žiūrint – prostitučių. Besižvalgydamas meninėje
estetinėje epistemoje, buvau nustebintas, nors nebepasiliūdintas, kad
skulptūrinėje iliuzijoje veido oda ir palto audinys turintys būti iš tos pačios
materijos – dėl to, kvailai pagalvojau, – gal sudirgintas ir mestas ant
ambrazūros „BLINDOS tradicinio“, – kad ne tik esesuojančių, tai yra,
eseistikoje plasnojančių esybių – panelių ir ponaičių – dievaitis freudas, bet
ir pats stalinistų generolas černiachovskis su savo purvinais čebatais, turėtų
apsiversti gulamoje vietoje. Ir dar supratau: jeigu jau žmogus, o tuo labiau
skulptūra, stovi ant dviejų kojų, tai jis yra klonas, kitaip sakant, ne jis
pats, o kažkieno kito kopija. O perskaitęs paskutiniąsias eilutes: „žmonės iš
širdies šoko ir dainavo dainas, antidepresinė pompastika jiems išpirko
euforiją, bet jie taip ir nesužinojo, kad yra apgauti simuliakrais“,
pasiklausiau: „O Viešpatie, nejau ir vėl nieko nesupratau?“ Nors supratau. Kai
ką.
Jų
pagrindinė vertybė – neturėti jokių vertybių. Rašinio autorė vien tik neigia.
Tekste – tautiškas dainas ir šokius, statulų atidengimus, purvinus pinigus ir
murzinus konkursus, „beverčius ufonautus“, „pirminį“ tūkstantmečio renginį,
patį tūkstantmetį, klonų apgautus klonų klonus ir dar kažką – kas giliai ir
gudriai paslėpta, dėl to sunkiai pastebima ir dar sunkiau artikuliuojama;
kontekste – patriotus ir idiotus, megztas beretes ir nertas beretes, tradicijas
ir tradicionalistus, valstybę ir valsybininkus, kitaip galvojančius ir savaip
jaučiančias. O ką teigia, ką siūlo? Tiesiogiai – nieko. Netiesiogiai – minėtą
neigimą – nihilizmą.
Tai kas
jie tokie? Svarbiausia jų savybė ta, kad jiems neskauda – neskauda dėl
Lietuvos, dėl buvusio jos pažeminimo, patirtos vergystės ir vargo, dėl
didvyriškos (kas galėtų paneigti?), prasmingos, bet, deja, dažnai tragiškos
pačių šviesiausių ir iškiliausių jos atstovų kovos už tautą, laisvę ir
išlikimą. Kas yra skausmas, kas yra gyvenimas bunkeryje, jie – šiuolaikiniai ir
šiuolaikinės protų bei eseistikos generolės ar generolai– težino tik teoriškai
– iš žodynų, iš literatūros. Gal ką girdėję iš skaudulingosios aplinkos. Tie, kuriems iš tikrųjų dėl minėtų
dalykų skauda, anų natūraliu suvokimu yra ligoniai, kuriuos reikia gydyti. O
pati sunkiausia tos „skausmo ligos“ forma – tautinis idealizmas, tarsi anuomet
jį išpažinusiems egzistenciškai būtina mirtinoji džiova, šiandien yra gydomas
ir išgydomas. Bene veiksmingiausias „gydymo“ būdas čia yra nihilizmo dozių su
cinizmo priemaišomis terapijos taikymas. Visiškai sveikas, yra tas, kuriam
nieko neskauda, individas ar tikrasis menininkas esąs tik tas, kuris kultivuoja
ir propaguoja nihilistinį cinizmą. Tarp džiovininkiško tautinio idealizmo ir
rubuiliškojo ciniškojo nihilizmo yra praraja, tokia pat kaip tarp sveikuolio ir
beviltiškai sergančiojo, kaip tarp skausmo ir visiškos nejautros.
Gydant
ligonius, nedera pamiršti ir sveikųjų ar jau pasveikusių (šiukštu dar atkris!),
juos būtina profilaktiškai prižiūrėti ir šviesti – už langų juk Naujasis
Apšvietos amžius. Nihilistinis švietimas plinta ne tik masiniam skoniui pataikaujančiais
radijo ir televizijos kanalais, prisidengęs demokratijos šydu, tolerancijos
skraiste ir liumpeniškos išminties kauke, jis skverbiasi ir į moderniojo
interneto, ir į tradicinės spaudos puslapius: labai patogu – ir sveikus, ir
sergančius, ir gyjančius, ir atkrintančius galima vienu metu šviesti, gydyti,
užkrėsti ir vėl gydyti, bet svarbiausia – prižiūrėti. Na o vaistų ir terapijos
dozės įvairių įvairiausios: nuo agresyvaus chamizmo iki globėjiškų patyčių
(sakykim, mūsų atveju).
Na o
kodėl jie tokie sveiki, kodėl jiems nieko neskauda? Todėl kad jie tušti. Nėra kam skaudėti. Vietoje
tikrų, pažeidžiamų organų ir pojūčių, – vien jiems gerai pažįstami simuliakrai.
Arba simuliakrų simuliakrai. Visa, kas susiję su skausmu, su kančia, vadinasi
ir kūryba, yra susimuliuojama ir imituojama: ir ese, ir religinis jausmas, ir
eilėraštis, ir Tėvynės meilė, ir moters meilė vyrui, ir vyro meilė moteriai.
Todėl ir jų kūryba yra tuščia, imitacinė, neorginali – bergždžia. Niekas apie
nieką. Iš tuščio į kiaura. Juokeliai. Pašmaikštavimai.
Jų būtų
gaila, jeigu jie nebūtų tokie agresyvūs. Vis dėlto, vienas dalykas saulėtą
dieną matyti žmogų, kažkada pardavusį velniui už auksą savąjį šešėlį (anot
kažkurio vokiečių romantiko), tempiantį iš paskos šaligatviu – lyg kuprą, lyg atgailą
– kartoninę to šešėlio imitaciją. Kitas dalykas, kai tas bešešėlis beskausmis
žmogus nori mūsų ir mano demokratinę nepriklausomą Tėvynę paversti Bešešėlių
Karalyste su beskausme, bejausme, beprasme – chamų – pajauta, santvarka,
konstitucija.
Istorijos
pabaigai tokia realistinė šiuolaikinė istorijėlė. Kai 2009 metų liepos 5 dieną
21 valandą prie Vinco Kudirkos paminklo, kaip ir visoje PATRIOTINĖJE LIETUVOJE,
buvo giedama „Tautiška giesmė“, Vilniuje iš Vilniaus gatvės į Gedimino
prospektą ties „Novotel“ viešbučiu ir priešais V. Kudirkos aikštę išniro keturi
penki įkaušę „litovcai“. Vienas iš jų „na chodu“ nežemiško pasityčiojimo –
„naglu“ –balsu užbliovė kelis žodžius iš TEKSTO, kitas, veikiausiai Šarikovas,
užšoko ant granitinio „šaro“, lyg Žemės rutulio, ir užsirūkė. Pateikiu
pastarojo epizodo nuotrauką. Nuotrauka, regis, galėjo pasidaryti ir
kokybiškesnė, bet nesugebėjo. Tirtėjo fotoaparatas.
Kaip
Giedrės Kazlauskaitės virtualiųjų tezių ir susapnavimų iliustracijas
palyginimui dar pasiūlau (iš arčiau) du profilius: ne„apgauto simuliakrais“
Šarikovo ir „beverčio ufonauto“.
žymos: Vincas Kudirka
Komentarai
Rašyti komentarą