Covidobylis
Žemiau pateikiu politikos
filosofo, publicisto, Universitetinio koledžo Londone mokslinio bendradarbio
Vladimiro Pastuchovo (g.1963) 2021 m. birželio 23 dienos publikaciją
asmeniniame internetiniame dienoraštyje, skelbiamą radijo „Echo Moskvy“
svetainėje
(prieiga: https://echo.msk.ru/blog/pastuhov_v/2859514-echo/)
Vladimiras PASTUCHOVAS
COVIDOBYLIS,
arba kodėl tik žiurkėkautų reklama būna nemokama
Pasinaudosiu Europos teismo
sprendimu, leidžiančiu laisvai naudotis grafičių menininko Banksio (Banksy) darbais
ir patalpinsiu kaip šio straipsnio
epigrafą vieną iš jo genialių piešinių, kuris tiksliau už bet kokius
žodžius perteikia esmę dilemos, užklupusios Kremlių, prasidėjus koronaviruso
pandemijos trečiajai bangai1.
Norėdamas įvesti į temą,
pasidalinsiu asmeniniais prisiminimais. Iki 23 metų amžiaus aš buvau politiškai
neutralus. Sovietų valdžios nemėgau, bet kažkokios ypatingos neapykantos jai
taip pat nejaučiau. Trumpai sakant, mane supusią tikrovę suvokiau grynai pagal
Leniną – kaip „objektyvią realybę, priimamą per pojūčius“. Viskas manyje
pasikeitė po 1986 metų balandžio 26 dienos, o jeigu tiksliau – po balandžio 28,
kai, praėjus 2 dienom po avarijos Černobylyje, aš, grįždamas iš universiteto
namo, pamačiau, kaip į Kijevo geležinkelio stotį viena po kitos atvažiuoja
juodos nomenklatūrinės „Volgos“ ir iš jų paskubomis ropščiasi moterys su
vaikais, užsidėję respiratorius. Aš pats, kaip aspirantas, rengiau tomis
dienomis savo studentus šventinei Gegužės Pirmosios demonstracijai Kreščiatike
ir apie visa tai, kas dėjosi, turėjau patį menkiausią supratimą.
Černobylis pakeitė viską. Ne,
reikalas ne tas, kad jis būtų išdidinęs oficialųjį melą iki ciklopiškų mastų.
Tai ir man, ir milijonams tokių kaip aš buvo Polišinelio „paslaptis“.
Černobylis negailestingai pademonstravo komunistinės valstybės bejėgiškumą, jos
menkumą. Akivaizdžiu tapo ne jos melagingumas, bet jos niekingumas.
Bet dėl to aš netapau aktyviu
kovotoju su režimu, anaiptol. Nepabuvojau nei viename mitinge, nepasirašiau nei
po viena peticija. Bet man, kaip asmeniui, ta valstybė su visais savo vadais,
įskaitant ir Gorbačiovą, nustojo egzistuoti. Ryšys su ja nutrūko. Kai permainų
vėjai nušlavė tą valstybę į istorinę nebūtį, išsiskyriau su ja, lermontoviškai kalbant,
„be liūdesio“. Tokio režimo gelbėjimui nebūčiau paaukojęs nė grašio.
Černobylio, kaip vieno
svarbiausių sovietinio režimo kracho veiksnių, politinio poveikio vaidmuo iki
šiol nėra nei pakankamai ištyrinėtas, nei tinkamai įvertintas. Bet gal būtent
dėl to tokio pat pavadinimo furorą sukėlęs holivudiškas filmas2 ir išprovokavo
nervingą dabartinės Maskvos reakciją. Niekas nemėgsta pasinerti į atsiminimus
apie ateitį.
Iki pat šių dienų dangus
viršum Kremliaus buvo be debesėlio. Putino režimo stabilumas nepajudinamai rymojo
ant trijų banginių. Pirmasis banginis – imperiškojo
valstybingumo ilgesys. Tai buvo pats pirmas, svarbiausias masių, iškankintų10-ojo
dešimtmečio vargo ir rietenų, socialinis noras. Putinas jį patenkino,
pasistatęs „valdžios vertikalę“.
Antrasis banginis – vado energija
ir atsidavimą įkvepiantis žavesys. Tai buvo antrasis pagal potroškio
stiprumą visuomeninis noras, kilęs dėl šimtmečių sandūroje akyse vykusio
žeminančio Jelcino byrėjimo į sudedamąsias dalis, šiuo požiūriu ėmusio akivaizdžiai
priminti Brežnevo ir Černenkos atvejus. Šį visuomenės norą Putinas patenkino
savo amžino jaunatviškumo kulto propagavimu (Putinas ant žirgo, Putinas upėje,
Putinas už naikintuvo šturvalo, Putinas ant tatamio ir taip toliau). Ir,
pagaliau, trečiasis banginis – „deržavos“
didybės geismas, pakurstytas
„Versalio sindromo“. Šį geismą Putinas patenkino Krymo prijungimu, įvėlusiu dabar mus visus į alinančią konfrontaciją su
Vakarais.
Putinas puikiai supranta, ant
ko iš tikro laikosi jo valdžia, ir todėl rūpestingai sergsti savo „banginius“,
laiku ir sočiai juos pamaitindamas. Iki pat dabar jų nerūpestingam egzistavimui
praktiškai nekildavo rimtų grėsmių. Kas tik beatsitikdavo rusų akvariume,
kiekvieną sykį Putinas išeidavo iš to sausutis ir švarutis. Bet prasidėjus
Rusijoje trečiajai koronavirusinės infekcijos bangai, vandens temperatūra tame
akvariume ėmė gana sparčiai kilti, ir dabar galingieji „banginiai“, jau daugiau
nei du dešimtmečius palaikantys Putiną „rusų pasaulio“ paviršiuje, rizikuoja
išvirti.
Atsargiai
paprognozuosiu, jog koronaviruso pandemija, 1,5 metų nekėlusi jokių politinių
grėsmių režimui, gali išvirsti „Putino Černobyliu“.
Nebūtinai,
bet susiklosčius tam tikroms aplinkybėms – tai visiškai įmanoma. Ir visos tos grėsmės,
mano manymu, gali atsirasti visai ne dėl katastrofiško situacijos scenarijaus (didelis
sergamumo procentas, sveikatos apsaugos sistemos kolapsas, staigus mirtingumo šuolis
ir panašiai), kuris gali išsipildyti, o gali ir neišsipildyti, o dėl priežasčių,
nesusijusių su tuo scenarijumi, dėl
priežasčių visiškai politinių, tūnančių visuomeninės pasąmonės gelmėse...
Nesu
specialistas, kad galėčiau Rusijai pranašauti neišvengiamą pandeminį fiasko,
nors jis yra visiškai įmanomas. Čia vis dėlto veikia daugybė atsitiktinių
faktorių, kurie paskutiniuosius išstumia į pirmuosius ir atvirkščiai. Be to,
Rusijoje net pats skandalingiausias fiasko gali neturėti jokių politinių
pasekmių. Rusų liaudis yra įpratusi gyventi nuo vieno valdžios fiasko iki kito,
išliedama savo pyktį ne ant valdžios, o ant kaimynų. Visa tai gali baigtis
labai liūdnai, bet jokiu maištu prieš valdžią tai nepavirs. Ir tai logiška, juk
rusiškas maištas visų pirma beprasmiškas, o tik po to – negailestingas. Bet
kurios rusų revoliucijos priežastimi, kaip taisyklė, yra ne tiek varganas
liaudies gyvenimas, kiek iracionalūs pačios valdžios veiksmai.
Aš
manau, nors daugelis su manimi ir nesutiks, jog pirmoji Kremliaus reakcija į
pavojų buvo adekvati, kažkuo tai geresnė, kažkuo tai blogesnė, nei pas kitus,
maždaug vidutinio lygio. Atvirai kalbant, su retomis išimtimis nesėkmes patyrė
beveik visos pasaulio vyriausybės, tiek autoritarinės, tiek ir demokratinės.
Žinoma, Rusijoje gyventojų gelbėjimo našta gulė ant pečių (piniginių) pačių
gyventojų, išleidžiant juos atostogų. Bet nieko kito iš valdžios niekas ir
nelaukė: niekada gerai negyvenome, nėra ko ir dabar norėti pradėti.
Šiaip
ar taip, bet Rusijoje laiku pasigamino tokią anokią vakciną, įsivedė bent šiokius
tokius karantininius suvaržymus, papildė ligonines nors kokiu lovų skaičiumi.
Dėl šių ar dėl kažkokių kitų priežasčių (poros mėnesių foras starte, palankios
oro sąlygos praėjusią žiemą, tiesiog sėkmė), bet pirmosios dvi pandemijos
bangos Rusijai nebuvo rūsčios. Apie visa tai rašau be humoro, orientuodamasis
ne į tuos nuostolius. kurie yra (jie iš tikro didesni, nei daugelyje kitų
šalių, bet tai kol kas mažai ką jaudina), o į tuos, kurie galėtų būti ir, deja,
greičiausiai dar bus. Nebelieka nieko kito, kaip pakartoti sakramentinį rusišką
užkeikimą – o juk galėjo būti ir blogiau.
Betgi
rusų Dievas, kuris, kaip vienąkart pastebėjo Daniilas Graninas, turi didžiai
savotišką humoro jausmą, patykojo režimą atsipalaidavimo momentu, palaukė, kol
jis su palengvėjimu atsidus, ir tik tada tvojo. Ir reikalas visai ne galimose
katastrofiškose trečiosios koronaviruso bangos pasekmėse, o su tomis pasekmėmis
tiesiogiai nesusijusiuose psichologiniuose spąstuose, į kuriuos Kremlius
įkliuvo per savo paties kvailą galvą.
Meška
įkliuvo į žabangas, jos pačios paspęstas žiurkėnams. Ji, suprantama, ištrūks,
bet liks visam laikui apluošinta.
Ir
įkliuvo, kaip bebūtų keista, dėl prasto pažinimo tos pačios „giluminės
liaudies“, kurios prijunkymui paskyrė beveik ketvirtį amžiaus. Beveik viską
apie ją sužinojo, bet nepatyrė svarbiausio, –
kad už šiuolaikiško fasado joje tebetūno Puškino-Nekrasovo
patriarchalinis baudžiavinis valstietis. Kremlius, tiesą sakant, buvo pasiruošę
tam, jog tas valstietis netiki valdžia, ir net išmoko tuo pasinaudoti. Bet
nebuvo pasiruošę tam, jog jis gali iš viso niekuo nebetikėti. Ant to ir
suklupo. Rusų liaudies privalumai (režimo požiūriu) yra, deja, vien jos trūkumų
tąsa. Mokslu, įtikinamais medicinos argumentais, statistika ir netgi formaliąja
logika liaudis netiki lygiai taip pat, kaip ir valdžios sąžiningumu.
Įtikėjimas
tuo, jog viskas yra iš anksto nulemta, ir kantrumas buvo tos savybės, kurios per
amžių amžius padėjo giluminei liaudžiai pakelti bet kokio despotiško valdymo
naštą. Bet paaiškėjo, kad su tokiu pat nuolankumu ir kantrybe liaudis priima išbandymus
ir stichinių nelaimių, tokių, kaip pandemijos, sausros, potvyniai ir kitokios
negandos. Didžiuma rusų liaudies šitų stichinių nelaimių bijo mažiau, nei
žmonijos sugalvotų kovos su jomis metodų, įskaitant ir skiepijimą. Rusijoje
gamta pasitikima labiau, nei žmogumi. Šitokia kultūrinio fundamento ypatybė
iškart darė Rusiją labiau pažeidžiamą, nei Europos tautos, taip pat ir kovoje
su grėsme, vieninteliai adekvatūs
atsakai kuriai yra masinė vakcinacija (kai yra su kuo) ir kietas karantinas
(visada).
Bet
paaiškėjo, kad nei viena, nei kita „ruso siela“ nėra pasiruošusi priimti.
Vakcinacija buvo sutikta įtariai,
karantininiai suvaržymai –irzliai. Ir visiškai ne todėl, kad žmonės
nepasitikėtų valstybe, o todėl, kad jų pasąmonėje iš anksto yra nustatyta,
užprogramuota kultūrinė nuostata nepasitikėti niekuo. Priešiškumas kovos su
pandemija priemonėms nebuvo masėms primestas. Tai buvo tiesiog natūrali jos reakcija
į šią „grėsmę“. Esant tokiam nusistatymui, pasiekti gerų rezultatų kovoje su
pandemija sunku, kas tą šalį bevaldytų. Ir yra visai neįmanoma, jei ją valdo
alternatyvių pažiūrų besilaikantys „universalūs menedžeriai“. Užuot, vos susivokusi,
kur yra pavojingiausios vietos, ir ėmusi propaguoti susivaržymą, vakcinavimąsi,
elementarių sanitarinių normų laikymąsi, valdžia nusprendė „pažaisti“
populizmą. Ji ne tiek kovojo su gyventojų obskurantizmu, kiek jam nuolankavo.
Kai tik praėjo pirmasis išgąstis, Kremlius pasiskubino paskelbti nugalėjęs
pandemiją ir, miniai plojant, ėmė demonstratyviai menkinti karantinines
priemones. Lygiagrečiai valstybinė propaganda pradėjo intensyviai silpninti
pasitikėjimą „konkuruojančiomis“ vakcinomis, nuoširdžiai nesuvokdama, kad taip
yra griaunamas ir taip jau silpnas kliovimąsis savos gamybos preparatais. Juo
labiau, kad krito į akis, jog tėvyninės vakcinos daromos paskubomis, o
klinikinių bandymų duomenys yra nepatikimi. Tai kėlė įtarimus ir tiems, kurie
šiaip jau yra už progresą ir mokslą.
Gyventojai
su džiugesiu patikėjo tuo, kuo norėjo tikėti, kuo apsimokėjo tikėti ir kuo buvo
smagu tikėti. Tai dar labiau „išmagnetino“ Kremlių. Kuo labiau Rusija
užsidarinėjo politiškai, tuo plačiau ji vėrėsi epidemijai. Šia prasme Rusija,
ypač per antrąją bangą, buvo tikra laisvės kovido virusui carystė, kovido
viruso nepripažinėjų Meka, antivakcinininkų ikona. Eilinis europietis galėjo
tik svajoti apie tokį gyvenimą – restoranai, teatrai. kurortai. Kurį laiką tik tas
įgrisėlis Maskvos meras Sobianinas savo potvarkiais gadino „rusiškos dvasios“
puotą, kol galų gale ir jis stojosi rikiuotėn šalia kitų. Žmonės džiūgavo, valdžia,
laikydama tai savo nuopelnu, šita menka šlove svaiginosi, taip skatindama
tolimesnius pavojingus nuklydimus.
Ir
čia, kaip perkūnas iš giedro dangaus, atšniokštė trečioji banga, kurios niekas nelaukė.
Suprantama, kai griebiamasi adekvačių priemonių, tai padėtį dar galima suvaldyti.
Bet kaip jų griebtis, kai gyventojai nėra linkę atsikvošėti? Vėl paskelbus
lokdauną, arba visuotinį suvaržymą, liaudis pagalvos, jog iš jos norima atimti
pergalę. Labai nemaloni dilema. Visai nieko nedaryti negalima, nes situacija
gali pasidaryti nekontroliuojama, ir sergantieji pradės mirti dešimtimis
tūkstančių per savaitę. Antra vertus, savo noru dabar jau niekas nieko nedarys.
Vadinasi, reikia pradėti kariauti su masėmis, o tai Kremliui yra lyg peilis po
kaklu. Pavojus kils ne dėl to, kad žmonės pradės piktintis dėl daugybės mirčių,
o dėl to, jog juos ims priverstinai „čipuoti“ ir gainioti iš restoranų bei
parduotuvių. Kremlius eilinį kartą užlipo ant grėblio, kurį pats ir buvo
numetęs darže.
Pusantrų
metų remdama ir skleisdama (diegdama, skiepydama) obskurantizmą, valdžia pasalomis sėjo (platino) mitus apie
vakcinavimą, įtikinėjo užmėtysianti užkratą kepurėmis ir diegė masėse klaidinantį
euforijos pojūtį. Dabar gi Kremliui prisieis su visu tuo kovoti ir panaudoti
prieš vakcinavimo priešininkus (koviddisidentus) tokias pat represines
priemones, kokių jis buvo įpratęs imtis prieš politinius disidentus.
Bet
tai reiškia, kad Kremliui prisieis konfliktuoti ne su liūdnai išgarsėjusia 14%
(ant kurių jam nusispjaut), o su „giluminiais“ 86% , tai yra su savąja
socialine baze.
Tai
ir yra Putino „Covidobylis“.
Kremlius
supranta, kur „grėblys pakastas“, ir raitosi kaip ungurys keptuvėje. Kai vienas
„bokštas“3 reikalauja neatidėliotinos, visuotinės vakcinacijos, tuo
pat metu kitas pareiškia, kad tokie veiksmai „pažeistų žmogaus teises“ (net juokinga – norisi
persižegnoti). Bet šis darkymasis veltui (nieko nepakeis) – besivaikydamas pigaus
populiarumo, Kremlius įkliuvo į spąstus. Plūstelėjo trečioji banga ir
žiurkėkautai užsitrenkė. Putino elektoratas skiepytis eina kaip ant Golgotos,
prisimindamas pranašiškus „Besogono“4 žodžius. Ir ne dėl šimtų
tūkstančių beprasmiškų mirčių, kurių buvo galima išvengti, o dėl tos nuoskaudos ir to pažeminimo pareikš pretenzijas gyventojai režimui, kai ateis tam laikas.
1Šiame Banksio piešinyje, užvardintame „Radaro žiurkės“, vaizduojama
stačia žiurkė su kažkokių spindulių siunčiamuoju aparatu (radaru) rankose
2„Černobylis“ (2019) – amerikiečių ir anglų bendros gamybos 5
dalių televizijos serialas apie Černobylio atominės elektrinės avariją ir jos
padarinių likvidavimą
3Žurnalistų ir politologų spėjimu Rusijos prezidento
administracijoje ir aplinkoje esantys konkuruojantys įtakų centrai
įsivaizduojami kaip du „bokštai“: kurių vienas atstovauja labiau liberalių
valdžios ir visuomenės sluoksnių nuostatas, vizijas, tikslų įgyvendinimo
priemones, kitas – jėgos struktūrų valią. Bet abiejų „bokštų“ tikslai tie patys: imperialistinė Rusija,
kurios „visi bijo“.
4Pagal pavadinimą kino aktoriaus, režisieriaus, veikėjo
Nikitos Michalkovo autorinės programos
„Besogon TV“, kurios laidose buvo pasisakoma prieš čipavimą, o vienu metu – ir
prieš vakcinavimą.
PAPILDYMAS
Po
kelių dienų (2021 m. birželio 27 d.) „Echo Moskvy“ kanale programoje „Ganapolskiškai:
Savaitės suvestinė be Jevgenijaus Kiseliovo“ (prieiga: https://www.youtube.com/watch?v=gr50h-DghaU&t=1976s) Vladimiras
Pastuchovas, kalbėdamasis su žurnalistais Aleksejumi Solominu ir Aleksejumi
Naryškinu, praplečia, papildo tinklaraštyje išdėstytus savo samprotavimus apie
Rusijos liaudies ir valdžios santykį su COVID-19 pandemija. Žemiau pateikiu
pokalbio dalį, kurioje labiausiai koncentruojamasi ties šia problema.
Aleksejus Naryškinas.
Mes
jau svarstėme, taip pat ir su Jumis, tą istoriją apie antivakcinininkus. Vis
dėlto kaip galėtume paaiškinti, kodėl rusus reikia štai taip, su lazdomis, ginti
į skiepijimo punktus? Ir greta to jokių
bausmių tiems, jokios atsakomybės iš tų, kurie milžiniškai auditorijai... kaip,
pavyzdžiui, tas pats J. Berojevas1... Reikalas ne vien Berojeve. Yra
dar Marija Šukšina, kuri taip pat, kaip šneka jos gerbėjai, trepsena – ir dar
kaip! – prieš vakciną. Kodėl, kodėl visa tai tęsiasi ir niekas iš valdžios ant
jų nepasako, neriktelia: „Baikit!“ Niekas neiškelia jiems baudžiamųjų bylų, kad
sustabdytų tą bangą, nukreiptą prieš vakcinavimą, prieš kovą su COVID virusu.
Vladimiras
Pastuchovas.
Aš nenorėčiau kartotis: apie racionaliąją reikalo pusę aš jau pasisakiau
straipsnyje, kuris yra paskelbtas jūsų svetainėje ir kuriame kaip tik reagavau
ir į J. Berojevo pasisakymą. Nebesinori kartoti to straipsnio tezių, – kas nori,
gali persiskaityti, – todėl dabar pakalbėsiu apie tai, ko ten nebuvo.
Tai,
kas dabar vyksta Rusijoje, netiesiogiai liudija labai gilią dvasinę-moralinę
šios šalies krizę. Apskritai, antivakcinininkų judėjimas – tai, be abejonės,
religinis judėjimas. Tai yra religinis, apskritai paėmus, sektantiškas
reiškinys, susijęs su nusivylimu kitomis tradicinėmis religijos formomis. To reiškinio
esmė yra ta, kad religinė energija niekur nesidėjo, ji tiesiog persiliejo į
kitas, marginalines, gana savotiškas sroves. Tai būdinga visa pasauliui, bet
taip išėjo, kad dėl visos eilės priežasčių būtent Rusijoje tai virto didžiule
problema.
Aptarsiu
dvi svarbiausias. Vis dėlto Rusija tai šalis, kurios gyventojų sąmonėje religinis veiksnys buvo ir
tebėra labai galingas. Mes visi esame veikiami pravoslaviškos kultūros. Ir štai
ši, gana stipriai religine energija persunkta kultūra, daro mums didžiulį
poveikį. Ir visai nesvarbu, per ką ji pasireiškia: per pravoslavybę, per
tikėjimą komunizmu, tikėjimą Pergale, iš kurios, beje, dabar daromas ypatingas religinis kultas –
Pergalės II Pasauliniame kare kultas.
Anatolijus
Naryškinas.
Tai yra nacija, gyventojai turi poreikį kuo nors tikėti, kuris išugdomas per
dešimtis, šimtus metų.
Vladimiras
Pastuchovas.
Taip. Yra įprotis ir yra noras. Ne šiaip sau noras – būtinybė, giluminė
būtinybė kuo nors tikėti. Ir ne šiaip sau tiesiog tikėti, bet labai karštai (uoliai)
tikėti. Ir ne šiaip sau karštai tikėti, bet pasiekti būseną tarp meilės ir
baimės, kai baimės čia būna netgi daugiau, nei meilės. Suprantama, tai tokia
labai sudėtinga, sudėtingai struktūrizuota erezija. Visos tokios sublimuotos,
tai yra transformuotos, religijos atmainos ir yra erezijos.
Štai
prieš skiepijimą nukreiptas judėjimas Rusijoje nėra tas pat, kaip toks pat
judėjimas Vakaruose. Jis išvirto į labai sudėtingą ereziją, kažkiek panašią į
visokias ten baltų, raudonų drabužių, visokių ten „Marijų“ ir taip toliau sektas.
Beje, manau, kad Ukrainoje padėtis nė kiek ne geresnė, ir irgi yra apspręsta charakteringų
liaudiškos sąmonės bruožų.
Todėl,
tiesą sakant, ir atsirado tas judėjimas, ir išryškėjo ištisas kompleksas
neįveikiamų fobijų, grįstų iracionaliu tikėjimu ir elgesiu, kurių, tiesą
sakant, jokiais racionaliais įtikinėjimais ir argumentais neįmanoma įveikti. Tikriausiai,
tai bus ne visai vykusi analogija, bet kadangi ji remiasi vienu mano mėgstamu netikėtu
S. Dovlatovo pastebėjimu, tai pasinaudosiu ja. Mintis ta, kad, kalbėdamas su
moterimi, susiduri su skaudžiu paradoksu: tu gali ilgai jai aiškinti, teikti
faktus, įrodymus, remdamasis statistika, analize, svariai argumentuoti, ir galų
gale pajusti, jog jai tiesiog nemalonus jūsų balso tembras...2
Absoliučiai tas pats dedasi, kai turite reikalų su antivakcinininkais. Jūs
galite ilgai juos įtikinėti, pateikti įvairių šalių, įvairių grupių statistiką,
užpilti gausiais argumentais, kol galiausiai įsitikinsite, kad pats jūsų buvimo
faktas, pati to pokalbio dingstis juos gąsdina.
Štai
todėl ir turime tokią sudėtingą situaciją, kuri palietė visus. Kovoti su tuo jau
nuo pat pradžių būtų buvę sudėtinga bet kuriai Rusijos valdžiai, kokia tik ji bebūtų
buvus. Tai būtinai būtų pasireiškę. Bet problema yra ta, kad dėl savo kvailumo,
dėl savo neįžvalgumo, dėl to, kad pirmosios dvi viruso bangos Rusijos per daug
neapsunkino, Kremlius nusprendė štai tą obskurantizmą, visas šitas iš anksto numanomas
fobijas panaudoti saviems interesams – jis tiesiog ėmė jas menkinti. Menkino
įvairiais būdais ir daug žadėjo. Jis tikino liaudį, kad visa tai mus apeis ir
kad viskas baigsis labai gerai. Ir dabar valdžia atsidūrė žabangose. O iš
žabangų ji mėgina ištrūkti labai jau rusiškai, tai yra kirsti iš peties.
O
kokia vis dėlto padėtis yra Britanijoje?.. Tai labai įdomu, nes Britanijoje, aišku, bėgioja savi tarakonai...
Britai, suprantama, pasuko nuosavos vakcinos, garsiosios „AstraZeneca“, pagreitinto
sukūrimo keliu. Ji yra gana panaši į mūsiškę „Sputnik V“. Neapsiimu spręsti,
kuri iš jų geresnė, kuri blogesnė, bet abi yra to paties vektoriaus, turi panašius
segmentus. Tam tikrame skiepijimo „AustraZeneca“ etape, ją imta sieti su trombų
formavimusi. Pasaulyje tai sukėlė šokiruojančią reakciją. Norinčiųjų ja
skiepytis, ypač Europoje, skaičius staigiai krito. Pradžioje šitos vakcinos
trūko, po to neturėjo kur dėti.
Kaip visa tai dėliojosi Britanijoje? Kada šis
skandalas radosi, visos daugiau ar mažiau valstybės rankose buvusios propagandos
priemonės, ėmė vykdyti labai išsamią, labai detalią aiškinimo kampaniją. Buvo skelbiama
statistika, buvo vartojama visiškai racionalių argumentų kalba, įrodinėjanti,
kodėl, tiesą sakant, rizika dėl nesiskiepijimo yra žymiai didesnė už riziką dėl
pasiskiepijimo. Niekas neneigė kontraindikacijos dėl skiepijimo galimybės,
niekas neneigė trombų problemos, niekas nenuslėpinėjo
mirčių, visus tokius atvejus analizavo ir grupavo...
Rezultatas:
jeigu iki trombų problemos išpūtimo Britanijoje norėjo skiepytis maždaug 93%
gyventojų, tai šiam skandalui kilus, tokių liko maždaug 92%, tai yra per tą
laiką norinčių skiepytis sumažėjo 1,5%. Dėl visos šios propagandinės kampanijos
poveikio labai mažai žmonių priešinasi skiepijimui, daugiausia tai visuomenės
užribyje gyvenantys asmenys, etninių, religinių mažumų nariai, prisilaikantys
savųjų bendruomenių tvarkos. Todėl Britanijoje reikalo privalomai vakcinacijai
nėra.
Tuo
tarpu Rusijoje susiklostė absoliučiai
kitokia, visiškai sudėtinga situacija. Čia nuo pat pradžių nesiruošta nieko
įtikinėti, o po tos įsišėliojusios kampanijos patyčių ir šaipymosi iš
europiečių, kurie kažkur tai, kažkam tai, kažką tai beždžioniško įtreškia po
oda – ir vos neprisiminė M. Bulgakovo profesorius Preobraženskio eksperimentų...
Ir
štai dabar tą liaudį perįtikinti yra nerealu, neįmanoma. O ir pats būdas,
kuriuo buvo bandoma užregistruoti vakciną, priminė arklio kinkymą užpakalyje
vežimo, nekelia jokio pasitikėjimo. Kitaip sakant, žmonės tų fobijų yra tarsi surakinti,
yra sustingdyti. Kas beliko daryti Kremliui? Jam nebebuvo kitos išeities, kaip,
lyg su rusišku kirviu, kirsti: „Ak, jeigu jūs šitaip, tai mes jus apskiepysim
prievarta!“
Ir
štai tada liaudis sukaukė, ir štai tada radosi tos neturinčios pagrindo,
dirbtinės Berojevo analogijos. Jos nerimtos, keliančios tik šypseną... Jis,
Dieve, tą geltoną žvaigždę bet kur
galėtų prisilipdyti, kad tik būtų motyvacija, suprantama... Žodžiu, liaudis,
kuri taip mylėjo šią valdžią, kuri buvo jai taip intymiai artima. Ta, savo ruožtu,
irgi niekada nieko blogo anai nebuvo dariusi, o tik į bučinį atsakydavo
bučiniu. Buvo dar kažkokie tokie, kurie kažkuo tai būdavo nepatenkinti, kažkur tai
neaiškiomis aplinkybėmis išnykdavo. Bet tai buvo jų pačių, o ne mūsų reikalas.
Ir še tau! Staiga toji savoji valdžia, ta mūsų meilė, kuri visada būdavo kartu
su mumis – pradėjo kažką švirkšti mums po oda! Ji juk ėmė mus čipuoti! Ir
visiems matant! Ir autoritetingiausiems žmonėms liudijant! Čipuoja! Juk tai
akivaizdu! Ir visi tuo tiki, suprantate! Ir kas tai daro?.. Tie, iš kurių to nesitikėjome...
Na, gerai, čipuotų tie liberalai, demokratai, europiečiai... Jie būtų slapčia, naktimis
įtrėškinėję tą užsienio agentų atgabentą bjaurastį... Bet dabar tai savoji
valdžia ima ir čipuoja, juk ji pati sako, kad čipuoja, suprantate...
Štai
kur problema.
Aleksejus
Naryškinas. Jeigu galima – dar tikėjimo tema,
poreikio, noro tikėti tema. Putiną žmonės irgi tiki?
Vladimiras
Pastuchovas. Žinoma, jokios abejonės.
Aleksejus
Naryškinas.
Ar yra rizika, kad gali dabar atsirasti žmogus, kurį gali įtikėti stipriau, nei
Vladimirą Putiną?
Vladimiras
Pastuchovas.
Bet tai nėra rizika – tai normalus Rusijos istorijos algoritmas. Štai 1913
metai. 300-osios Romanovų dinastijos metinės. Milžiniško dydžio šalis. Joje 150
milijonų valstiečių masė. Ir visi su Caro ir Carienės- motinėlės paveikslėliais...
Bet tai nėra meilė, suprantate... Ir tai suklaidins Nikolajų II, nes jis,
prisižiūrėjęs viso to... Na, kas gi
patikės, kad iš tikro yra visai ne taip, kas patikės, kad ta liaudis gali
atsukti nugarą ir kad tu vietoj džiaugsmingo veido staiga išvysi visai kitą
kūno dalį?..
O
toliau viskas vyksta stačiai žaibiškai: karas, pažeminimai, nors gyvenimas,
tiesą sakant, beveik nepasidarė blogesnis Mes visi manome, kad kilo ūkinė
suirutė. Bet suirutė atėjo vėliau. Šitaip. Genialus rusų istorikas Jurijus
Pivovarovas, – kuris daug kur man yra autoritetas, – savo straipsnyje pateikia pritrenkiančius
duomenis apie tai, kad Saratovo gubernijoje (o gal ir Samaros, nebeatsimenu, – reikia
susirasti tą straipsnį ir pasižiūrėti) prasidėjo neramumai, ėmė pleškinti
dvarus. Valstiečiai nebeturėjo ko valgyti? Tai kad ne! Pasirodo, kad per 1,5
karo metų valstiečių ūkių pajamingumas sumažėjo 2,5% Vyručiai, ką tai reiškia:
„pelningumas sumažėjo 2,5% “? Atėjo badas? Ne! Bet liaudis jau iškrikusi, jau
pykčio ant ko nors prikaupusi...
O
toliau įvyksta staigus virsmas – viskas pagal tą priežodį: nuo neapykantos iki
meilės – ir atvirkščiai – vienas žingsnis. Mes nesame išsiugdę p a l a i p s n
i š k o išėjimo iš tam tikrų būsenų... Pas mus: myliu, myliu, myliu, myliu,
myliu – ir staiga nutraukia tau galvą... Bet energijos dar yra likę tiek ir
tiek... O liaudis tai nesikeičia... Galvą nutraukta kažkam vienam, bet mylėti
tai ir vėl norisi... Ir prasideda atranka, tai yra greitosiomis puolama ieškoti, į ką čia vėl
įsimylėjus... Galų gale kas nors vėl pasipainios po kojomis, sumaniai pasipirš,
susistyguos su kažkokiomis „giluminėmis stygomis“... Tą ir įsimylės... Kaip
kažkada Leniną...
Aleksejus
Naryškinas.
Kandidatų tai yra...Ar galima jų daigų pastebėti mūsų politinio-visuomeninio
lauko plotuose?
Vladimiras
Pastuchovas.
Esu tikras, kad Putino įpėdinis gyvena tarp mūsų. Bet esu tikras ir tuo, jog jo
pavardė dabar nėra linksniuojama, jog tai bus žmogus iš antrojo ešelono ir kad
jis nėra tas, kuris dabar rėkia ant visos gatvės, jog ateisiąs jo vieton.
Aleksejus
Naryškinas.
Labai dėkui.
1Rusų aktorius Jegoras Berojevas priverstinę vakcinaciją
prilygino rasinei diskriminacijai. Ta intencija per oficialų renginį jis
pasirodė su šešiakampe geltona žvaigžde ant krūtinės. „Mano kūnas – mano
reikalas“, – tvirtino jis. Marija Šukšina ir kai kurie kiti aktoriai
solidarizavosi su J. Berojevo poelgiu ir jo „antifašistine“ retorika.
2Ši Sergejaus Dovlatovo sentencinė mintis yra iš kūrinio
„Rezervatas“ („Zapovednik“). Tiksli išversta ši frazė galėtų skambėti šitaip:
„Kalbėdamas su moterimi, susiduri su vienu skaudžiu momentu. Tu pasitelki
faktus, įrodymus, argumentuoji. Tu šaukiesi logikos, sveiko proto. Ir staiga
suvoki, jog jai tiesiog nemalonus tavo balso tembras...“
žymos:Aleksejus Naryškinas
KOMENTARAS
Mane
patį visa ta istorija glumino. Pirma, niekaip negalėjau suprasti, kodėl Rusijos
žmonės ne tik kad nesiveržia vakcinuotis, bet, priešingai, visaip to vengia.
Juk aritmetika buvo ir yra labai paprasta: iš nepasiskiepijusių suserga ir miršta nepalyginamai daugiau, nei iš pasiskiepijusių! Lyg žmonėms būtų
priimtiniau užsikrėsti, kankinamai sirgti ir numirti, nei vakcinuotis, bet nesusirgti!?
Toks neįtikėtinas, protu nesuvokiamas lengvabūdiškumas? Ir, antra, tokie
„lengvabūdžiai“ sudarė didžiąją dalį
Rusijos visuomenės!
Niekaip
negalėdamas protingais argumentais viso to proceso paaiškinti – labai jau
didelis atotrūkis pasirodo yra tarp to, kas dedasi realybėje (epidemijos
visuotinumo ir pavojingumo), ir žmonių elgesio, ėmiau sau galvoti, kad gal būt
tas reiškinys yra susijęs su archajiškom pasąmoninėm būsenom, su tuo žmonijos
tamsybiškumo klodu, kuris, glūdėdamas visai negiliai – kelių šimtų metų baudžiavinės,
fatališkos patirties gelmėje – šiais laikais atsišaukia tokiais keistais,
beprasmiais, pražūtingais recidyvais. Net
išmąsčiau, kad tas nepasitikėjimas medicina ir sveiku protu gali turėti mistinę
ar mitinę prigimtį.
Kad
ne tiek daug klydau tarsi rodytų profesoriaus Vladimiro Pastuchovo įžvalgos,
pateiktos aukščiau publikuojamoje medžiagoje. Dabar pabandysiu tas profesoriaus
įžvalgas pagal savo supratimą apibendrinti.
Žmonių
nenorą vakcinuotis, vadinamąjį antivakcinininkų „judėjimą“, V. Pastuchovas supranta
kaip religinį, bet iškreiptu pavidalu, judėjimą. Rusija yra iš tų šalių, kurių
gyventojų sąmonėje religinis faktorius tebėra labai stiprus. Noras tikėti yra
ne šiaip poreikis, noras, o giluminė būtinybė, privedanti net iki ekstazės. Dėl
vienokių ar kitokių priežasčių – istorinių, politinių, ideologinių – buvo
nutolta, nusivilta tradicinėmis religijos formomis. Bet kadangi religinis
jausmas, religinis veiksnys Rusijoje yra labai galingas, tai ta pasąmonėje
susikaupusi energija niekur nėra pasidėjusi, pradingusi, o tik persiliejusi,
transformavusi į sektantiškas, gana savotiškas sroves – erezijas.
Antivakcinininkų judėjimas ir yra liaudies sąmonėje glūdėjusios religinės
energijos pasireiškimas, kuriam būdinga gausa keisčiausių fobijų, grįstų iracionaliu
kuo nors įtikėjimu ir kurio neįmanoma paveikti racionaliais būdais – įrodymais,
pavyzdžiais, argumentais. Juk antivakcinininkai vengia, bijo skiepytis ne dėl
gręsiančių povakcininių komplikacijų (susirgus jos būna žymiai grėsmingesnės),
o dėl kažkokių neaiškių manipuliacijų su jų kūnu, dėl kažkokių priešiškų, gal
net šėtoniškų, jėgų galimo įsiskverbimo, bauginančių stipriau net už mirties
baimę.
Dabar
tai ir paaiškėjo, kad už šiuolaikiško fasado giluminėje liaudyje tebetūno
Puškino-Nekrasovo baudžiavinis valstietis, per ilgus neteisybės ir vergijos
šimtmečius besąlygiškai įtikėjęs, jog viskas yra iš anksto nulemta ir kad gamta
yra patikimesnis partneris, nei žmogus. Todėl ir neturėtų būti keista, kad
didžiuma rusų pandemijų bijo mažiau, nei žmonijos sugalvotų kovos su jomis
būdų.
Įdomu,
kad V. Pastuchovas beprecendentį Vladimiro Putino palaikymą (iki 86%) irgi
sieja su gilumine būtinybe liaudžiai kuo nors karštai, aklai tikėti. Įtikėjus,
jau jokie, net gyvenimo argumentai, nebedaro poveikio.
Pradėjau
galvoti, o ar Lietuvoje šis reiškinys – kai nepripažįstamos akivaizdžiausios tiesos, kai neigiamas sveikas
protas – yra įsikerojęs.
Ir
pavyzdžio niekur toli nereikėjo ieškoti. Aš jau seniai sukau galvą, kodėl talentingiausias XX amžiaus antros
pusės Pasaulio Politikas Vytautas Landsbergis, išvedęs lietuvių tautą į Laisvę,
šiuolaikinės Lietuvos valstybės architektas, yra taip nemėgstamas ir niekinamas
lietuvių liaudies. Susirasdavau visokiausių paaiškinimų: kad taip žiūrima dėl kitokių
politinių pažiūrų, antilandsberginės propagandos poveikio, kad („baisiausias“,
kozirinis, neatremiamas kaltinimas) V. Lansbergis sukiršino tautą, ir dėl to nesikloja
valstybinis darbas, dėl jo asmenybės, asmens, charakterio, išvaizdos
nepriimtinų, atstumiančių bruožų, kad dėl, V. Landsbergiui vadovaujant, krašte
įvykdytų politinių, ekonominių reformų („sugriovė žemės ūkį“, tai yra kolchozus)
kilusio, atseit nuskriaustųjų, nepasitenkinimo ir taip toliau, ir panašiai. Bet
bėgo metai, dešimtmečiai, Vytautas Landsbergis nulipo nuo politinės scenos,
rodos, turėjo išdilti, nuslopti, užsimiršti nuoskaudos, skriaudos, apmaudas,
keršto jausmas... Antipatija turėjo palengva, lyg dūmas išsisklaidyti. Rodos,
turėjo iškilti, išryškėti, ir įsitvirtinti vaizdinys, kad Vytautas Landsbergis
buvo lietuvių tautos ir visos Europos vedlys. Lyg Dievo dovana. Bet ne – išliko
tas pats priešiškumas, net neapykanta, niekinimas. Antipatija išliko. Lyg
prakeiksmas, perduodamas iš kartos į kartą. Ta nesveika, liguista būsena lyg
veidrodis rodė lietuvių liaudies lygį – jos tamsumą, dvasinį moralinį
pakrikimą. Tas tarsi pasidarė aišku. Liko tik neaišku, koks viso to „tęstinumo“
mechanizmas, kokiu pagrindu jis veikia.
Ir
visoje šitoje „byloje“ susigaudyti, įminti V. Landsbergio nepopuliarumo mįslę
man padėjo rusų liaudies požiūrio į vakcinavimąsi analizė, atlikta Vladimiro
Pastuchovo.
Ir
vienu ir kitu atveju susiduriame su tuo pačiu keistu reiškiniu, su tuo pačiu
kuriozu. Kai liaudis, arba didžiulė žmonių masė, nesusitarus laikosi pažiūros,
prieštaraujančios sveikam protui (antivakcinininkų judėjimas) arba nepripažįsta
objektyvios įvykių raidos (kad V. Landsbergio politiniai veiksmai buvo
genialiai teisingi ir toliaregiški) ir kai jokiais racionaliais argumentais yra
nerealu, neįmanoma tų kitatikių perįtikinti. Vladimiras Pastuchovas, kaip jau
matėme, čia (vakcinos atveju) įžvelgia religinės energijos, susitelkusios liaudies
sąmonėje ir persiliejusios į įvairius sektantiškus tikėjimus, erezijas, pasireiškimą
(buvo įtikėtą į Leniną, į komunizmą, Sovietų valdžią, Staliną, į daugelį
Rusijos istorijos mitų, kuriuos vainikavo mitas apie rusų liaudies ir ginklo „pergalę“
II Pasauliniame kare). COVID-19 pandemijos metu šis archajiškais vaizdiniais,
pasąmone besiremiantis tikėjimas
netikėtai ėmė reikštis per netikėjimą mokslo
sukurtomis kovos su tuo užkratu priemonėmis. Manau, kad ir didelės dalies
lietuvių tautos nusistatymas prieš V. Landsbergį yra grindžiamas ne buitinėmis,
politinėmis, emocinėmis priežastimis, o žymiai gilesnėmis, susijusiomis ne su šio
politiko, Valstybės vadovo asmeniu, o su pačios liaudies dorovine moraline būkle,
jos pasąmoniniais iracionaliais procesais ir irgi turi mistinį-religinį pamatą.
Įdomu
tai, kad Vytauto Landsbergio politinis oponentas, buvęs komunistas Algirdas
Brazauskas liaudies buvo mylimas ir mėgstamas ir, formaliai žiūrint, politine
prasme pasiekė daugiau. Nors faktiškai jis tebuvo politinis liliputas, netgi
menkysta, vilkęsis politinio gyvenimo užpakalyje, regis, per ilgą veikėjo
karjerą neparodęs nei vienos ryžtingesnės iniciatyvos. Prisimenu (tai parodė
televizija), kaip per kažkokią politikų sueitį Borisas Jelcinas priėjo prie A.
Brazausko kažko paklausti ar pasikonsultuoti. Kas iš to išėjo jis vėliau
pakomentavo taip: „Начал что-то мямлить под носом“ („Ėmė kažką vapenti po
nosimi“).
Kitas
veikėjas – Valdas Adamkus, labiausiai
gerbiamas ir vertinamas Lietuvos Prezidentas. Rodos, kaip Valstybės vadovas
jokių ypatingų kalnų nenuvertė. Anaiptol. Kai 2005 metais Vladimiras Putinas
pakvietė į Maskvą gegužės 9-tai švęsti mūsų okupacijos, V. Adamkus nesugebėjo pats priimti sprendimo nei per 2 sekundes,
nei per du mėnesius ir kreipėsi į tautą patarimo... Tai štai kokie yra tie mūsų
numylėtiniai...
Arba
„Archangelsko burliokas“, kaip kažkada drąsiai ir vaizdžiai apibūdino žinomas
kalbininkas dar vieną lietuvių liaudies numylėtinį – Viktorą Uspaskich. Sukčius,
aferistas, avantiūristas, vagis po kažkurių rinkimų į Seimą Lietuvos žmonių
valia vos netapo Lietuvos Respublikos Ministru Pirmininku. Bet, svarbiausia,
jis veikė iš vidaus kaip vienas didžiausių Lietuvos priešų: griovė ekonomiką
(beveik atvirai propaguodamas ir praktiškai diegdamas korupciją), klibino
demokratijos pamatus (papirkinėdamas rinkėjus, avantiūristiškais pažadais tyčiojosi,
niekino, iškraipė rinkimų esmę), diskreditavo teisinę sistemą (daugybės
nusikaltimų prieš valstybę organizatorius, įkvėpėjas, finansuotojas, remiamas
dalies rinkėjų jis išvengė bausmės ir šiuo metu trinasi Briuselyje kaip Europos
parlamentaras nuo Lietuvos). Beprasmis, beviltiškas šio žmogaus gyvenimas.
Ir
dar vienas personažas, dar vienas Lietuvos vadovas –Rolandas Paksas. Tai buvo Maskvos
projektas. R. Paksas buvo visiškai sukonstruotas. Konstruktas. Ir sukonstruotas
moksliškais metodais, remiantis sociologija, psichologija, masių psichologijos
ir parapsichologinių reiškinių tyrinėjimais. Kaip ir V. Putino atveju, panaudojant
visokius vizualinius, emocinius triukus, buvo kuriamas Pakso, kaip pusdievio,
įvaizdis. Prisiminkime tas scenas, kai Paksas į rinkėjų sambūrius atskrisdavo
su malūnsparniu ir į minią nužengdavo tarsi iš Dangaus, prieš tai, lyg palaimindamas
griešną žemę, išmesdavo iš besileidžiančio vertolioto ant vaikučių galvų
rieškučias bonbonkių.
Jeigu
apibendrinčiau ką tik išdėstytas savo mintis, tai galėčiau prieiti tam tikrų
išvadų.
Pirma,
nenoras skiepytis nuo koronaviruso, šios iracionalios būsenos egzistavimas, tam
tikrų fobijų, arba baimių, susiformavimas gali būti paaiškinamas religinės
sąmonės recidyvais.
Antra,
ilgalaikis, faktiškai niekuo nepagrįstas nusistatymas prieš Vytautą Landsbergį
irgi gali būti paaiškinamas pasąmoniniais iracionaliais procesais,
išvirstančiais realybėje neobjektyviu, tendencingu, iškreiptu įvykių
traktavimu.
Kiti
pavyzdžiai (su Brazausku, Adamkumi, dalinai su Uspaskich ir Paksu) rodytų ne
kažkokius sunkiai paaiškinamus, giluminius
reiškinius, vykstančius žmonių pasąmonėje, o jau labiau įprastus,
suprantamus, beveik kasdienius žmonių simpatijų ir antipatijos pasireiškimus.
Ta prasme būtų įdomu palyginti dvi priešinimosi kovai su COVID-19 pandemija
formas, įsivyravusias šiuolaikinėje Rusijoje. Pirma, čia jau smulkiai aptartas
antivakcinininkų judėjimas, aiškinamas religinės žmonių sąmonės poveikiu.
Antroji forma, matyt kažkokiu būdu kažkiek besisiejanti su pirmąja, bet vis
dėlto labiau paaiškinama maištingu, nedisciplinuotu, chuliganišku,
lengvabūdišku ruso charakteriu.
2021
metų liepos 17 diena
Vilnius
žymos: Vladimiras Pastuchovas, Vytautas Landsbergis
Žemiau publikuojame „Echo Moskvy“ žurnalistų Irinos Vorobjovos ir Aleksejaus Venediktovo dviejų dalių pokalbio „Asmeniškai Jums – Vladimiras Pastuchovas“ (2021 m. spalio mėnesio 15 ir 19 dienos) su Vladimiru Pastuchovu antrosios dalies fragmentą, kuris tematiškai ir problematiškai glaudžiai susijęs su aukščiau pateikta medžiaga
Irina Vorobjova. Praėjusį kartą, paskutinės laidos pačioje pabaigoje pradėjome neapykantos, baimės ir...
Aleksejus Venediktovas. ...represijų...
Irina Vorobjova ...represijų fenomenų aptarimą, kurį pratęsime šiandien.
Aleksejus Venediktovas. Mūsų klausytojams, žiūrovams primenu: Jūs,
Vladimirai Borisovičiau, sakėte, kad represijų stiprėjimas susijęs su gyventojų
neapykantos jausmo stiprėjimu. Ir man radosi Jums klausimas: o neapykantos
jausmui pas gyventojus – ir ko jam reiktų stiprėti?
Vladimiras Pastuchovas. Žinote, veikiausiai kiekvienoje visuomenėje yra išsikristalizavęs toks kolektyvinis rodiklis – teisingumo balansas. Ir, tikriausiai, bet kuri visuomenė, nesvarbu, rusų ji būtų, britų, vokiečių ar perujiečių, kažkokiu tai būdu visada yra orientuota į tam tikrą – koks kam jis bebūtų – to teisingumo supratimą, į tam tikrą jo balansą. Ir galima kiek tik norima primetinėti „iš viršaus“ valdiškus to balanso „supratimus“, kurie tuos instinktyvius teisingumo balanso suvokimus iškraipo, įtikinėdami, kad teisingumas yra ne toks, o kitoks... Bet žmonės intuityviai jį jaučia. Ir kai šis teisingumo balansas yra pažeidžiamas, tada, matyt, yra dezorientuojamas gyventojų emocinis suvokimas viso ir visko, kas vyksta. Todėl aš galvoju... Tarp kitko, aš turiu pasakyti, kad rusų kultūrai, be jos kartais specifinių, kartais ginčytinų bruožų, yra būdingas vienas bruožas, kuris man yra didžiai simpatiškas. Ir jį pastebėjau, natūralu, ne aš. Tai aukštas empatijos lygis.
Apskritai paėmus, rusų
kultūroje empatijos lygis dažnai būna aukštesnis, nei kultūrose, kurioms mes
dažnai pavydime, į kurias orientuojamės.
Irina Vorobjova.
Tai yra, rusai yra gailiaširdžiai – teisingai Jus išgirdau?
Vladimiras Pastuchovas. Aš taip nesakiau.
Irina Vorobjova. Vadinasi, aš neteisingai jus išgirdau.
Vladimiras Pastuchovas. Aš sakau, kad jiems būdinga išplėtota empatija ir stiprus jausmingumas. Tas stiprus jausmingumas gerose situacijose išvirsta į gailestingumą, o blogose pasireiškia kaip perteklinis, pasiutiškas ir neracionalus žiaurumas, kurį 16–20 metų revoliucinių įvykių atžvilgiu aprašė Gorkis žinomame straipsnyje1 , kurį jau buvau nurodęs „Maskvos aido“ klausytojams. Todėl etikos požiūriu empatija yra neutrali būsena. Kaip pas Majakovskį: „Kandidatuot galiu tiek į vargšus, tiek į prezidentus“2 . Empatiškoje visuomenėje galimas tiek nuostabių krikščioniškų dorybių įsikūnijimas, tiek velniško žiaurumo ir prievartos pragaras.
Suprantate, kai kas nors pakursto,
suaktyvina tą jausmingumą, tai visada kyla staigaus perėjimo iš vienos būsenos
į kitą pavojus. Todėl man atrodo, kad atsakymas yra paprastas. Rusijos
visuomenėje dėl įvairiausių priežasčių įsigali didžiulis teisingumo disbalansas, didžiulė
disproporcija. Ekonominio teisingumo, socialinio teisingumo, teisinio,
politinio teisingumo. Iki tam tikro laiko šis disbalansas neturi tiesioginių
politinių pasekmių, nes pas mus yra užplombuotos visos kiaurymės, pro kurias
visa tai galėtų pratrūkti lauk. Bet
susierzinimas kaupiasi, o dėl didžiulės rusų liaudies empatijos kaupiasi
dešimteriopai, kaupiasi pagal geometrinę progresiją. Bet kurį laiką, iki tam tikro momento
tas besikaupiantis susierzinimas išoriškai nepasireiškia, jis virsta tam tikra vis
stiprėjančia tūžmo ir neapykantos potencija...
Dabar pateiksiu tokį pavyzdį.
Įsivaizduokime didžiulę kandžių bendruomenę, ir kad tas didžiulis kandžių kiekis yra apsistojęs spintoje, tapusioje kailinių saugykla. Ten sukabinta daug senų vilnonių, organinės
kilmės skrandų, kurios yra puikus kandžių maistas. Šio kandžių kolektyvo nariai
nemėgsta vieni kitų, tarp jų nuolatos kyla erzeliai. Ten yra vyriausių kandžių, yra ir mažiau vyresnių. Bet jos dabar yra labai užsiėmusios, nes ėda
didžiulę joms atitekusią vilnonę skrandą. Ir kol jos graužia tą skrandą, tai
nekokie jų tarpusavio santykiai neturi reikšmės, nes jos yra užsiėmusios. Bet
problema ta, kad anksčiau ar vėliau bus sugraužta ir paskutinioji skranda. Net
jei tai kailinių saugykla. Bet kai skrandų nebeliks, kandžių santykių pobūdis, kiekvienos jų dydis vėl įgaus reikšmę. Tada viskas ir prasiverš...
Aleksejus Venediktovas. Vladimirai Borisovičiau, ryšium su tuo Jums klausimas. Štai istorija su kovidu3 . Aš nežinau, ar Jūs esate susipažinęs su tuo, kad šiandien paskelbta apie numatomus sprendimus, suvaržymus, nedarbo dienas, apie priverstinę vakcinaciją tų, kuriems daugiau nei 65-eri metai, galbūt net apie priverstinį testavimą mokinių. Tai yra, valdžia demonstruoja prievartą? Kaip bus į tai sureaguota? Sulauks dėkingumo, už tai, kad bando gelbėti žmonių...
Irina Vorobjova. ...gyvybes...
Aleksejus Venediktovas. ...gyvybes, ar bus neapkenčiama, nes ir vėl braunasi, kišasi į mūsų kasdieniškus
reikalus?
Vladimiras Pastuchovas. Geras klausimas.
Aleksejus Venediktovas. Aš stengiuosi.
Vladimiras Pastuchovas. Taigi, gyvenimas pats savaime jau yra prievarta. Niekas mūsų
neklausia, ar mes norime gimti. O tai jau prievarta. Meilė – tai prievarta, norime
mes to ar ne. Visada. Pats savaime žodis
„prievarta“, jei jis be konteksto, nieko nereiškia. Natūralu, kad valstybė
demonstruoja prievartą. Natūralu, nes valstybė tam ir egzistuoja, kad būtų, anot marksizmo-leninizmo, prievartos mašina, nes prievarta užtikrina tvarką. Ten, kur nėra prievartos, nėra
ir tvarkos. Visa esmė yra prievartos pobūdyje. Ar ji yra pavaldi Įstatymui, ar tampa
baisiu įnagiu iškrypėlių rankose. Ji reiškiasi stichiškai ar yra gerai
apgalvota? Štai kur klausimas! Tai yra, ar prievarta įteisinta įstatymiškai, ar yra
rezultatas kažkam kilusio stichiško pykčio, ar kieno nors ūmaus ryžto. O kas dėl Rusijos? Atvirai
kalbant, aš nesu šalininkas to, kad visa kaltė už pandemiją nepamatuotai būtų
verčiama valdžiai ir valstybei.
Aleksejus Venediktovas. O tai ant ko versti? Ant ko tai versti? Negi ant savęs?
Vladimiras Pastuchovas. Na taip, kartais gyvenime būna momentų, kai
visuomenei naudinga įsižiūrėti į savo esmę.
Aleksejus Venediktovas. Ir pasibaisėti.
Vladimiras Pastuchovas. Pagrindinis klausimas, kuris kyla – dėl kokių priežasčių Rusija pasidarė viena iš antivakcerių4 judėjimo lyderių? Tai objektyvi realybė, kurią mes ne tik žinome, bet ir jaučiame. Tiesą sakant, turiu prisipažinti, jog šiek tiek gilinausi į statistiką. Ir Rusija čia nėra vieniša. Ir nereiktų manyti, kad taip atsitiko dėl nepasitikėjimo „Sputniku“5. Ir nors nedraugiškoje dabar Rusijai Ukrainoje yra prieinamos visos vakarietiškos vakcinos ir jomis gali kas nori skiepytis, bet taip iki šiol padarė tik maždaug 20% gyventojų. Rusijoje oficialiai tokių yra 34%. Atvirai sakant, šituo skaičiumi aš visiškai netikiu, nes visi informacijos šaltiniai ir stebėjimai, kuriais aš disponuoju, rodo, kad Rusijoje neįtikėtinai klesti vakcinavimosi sertifikatų juodoji rinka.
Irina Vorobjova.
Tai yra, apsiskiepijusių yra daug mažiau?
Vladimiras Pastuchovas. Tai subjektyvaus vertinimo išvada, bet ji remiasi ta
patirtimi ir informacija, kurią aš gaunu. Arba tai yra – kaip bebūtų gaila – nesąžiningu
būdu įsigyti sertifikatai, kadangi korupcija daiktas universalus: jei korupcija
yra visuotinė ir visur, tai ji taip pat yra įsimetusi ir į mūsų aptariamą
sferą. Arba žmonės dėl turimų ligų yra gavę leidimą nesivakcinuoti. Todėl netgi
į vakcinavimosi Maskvoje tempus nusakančius skaičius aš žiūriu įtariai ir
galvoju, kad realūs skaičiai yra dar labiau apverktinesni – maždaug apie 20%.
Vadinasi, mes turime
problemą. Mūsų gyventojai pasižymi aiškiai užimtomis pozicijomis. Bet štai demokratijos atžvilgiu yra neaišku, tarsi dar neapsispręsta: reikalinga jiems ta demokratija, ar ta demokratija jiems nereikalinga ?
Greičiau nereikalinga, nei reikalinga. Rusų gyventojai neturi savo nuomonės ir
dėl ekonominio teisingumo: reikalingi jiems turtingi kapitalistai ar nėra
reikalingi jiems turtingi kapitalistai? Gal geriau būtų juos visus likviduoti, nors
ir čia ne viskas iki galo aišku... O kas išnaikinus maitintų? Bet štai dėl vakcinavimosi išryškėjo visiškai vienareikšmė
pozicija. Gyventojai vakcinuotis nenori, gyventojai vakcinuosis tik įrėmus
jiems į kaktą pistoletą. Norinčių būtinai vakcinuotis yra maždaug tiek, kiek ir
protestuojančių prieš valdžią – 14–20%./ Tai labai juokinga.
Todėl vyriausybei iškilo labai rimta problema. Visus tuos 20 metų valdžia faktiškai vykdė daugumai priimtiną politiką. Kaip tas „Garažo“6 , prisimenate, herojus, kurį vaidino Nevinnas7 . „Aš visada esu su dauguma“. Mūsų vyriausybė iš tikro visada buvo su dauguma. Kitas dalykas, jog manipuliuodama daugumos nuomone, bet ji visada galėjo būti tos daugumos pusėje. Ir būtent tai buvo Putino režimo tvirtumo ir stabilumo garantas, nes leido eliminuoti elitą iš politinio proceso, pakišti jį po lova, o su masėmis bendrauti tiesiogiai. Režimas labai atidžiai stebi šitų masių nuotaikas, kai kada jas koreguoja, kai kada prie jų prisitaiko, bet šių požiūrių tariamas sutapimas ir tapatumas valdžiai buvo gyvybiškai būtinas.
Ir čia toks akibrokštas iš
pandemijos pusės! Nes išeina, kad... Šachmatuose yra tokia efektinga figūrų konfigūracija,
vadinamoji „šakutė“. Kai žirgas pastatomas taip, jog vienu metu ima grasinti
dviem figūrom, tai yra, kada gali išgelbėti vieną figūrą, bet jokiais būdais neįmanoma išgelbėti antros. Ir štai dabar mes turime tokią „šakutę“, klasikinę šachmatų
„šakutę“: pasuksi į kairę – užsirausi ant antivakcerių, į dešinę nueisi –
susidursi su kolapsu paliegusios sveikatos apsaugos sistemos bei su geometrine
progresija besidauginančiais lavonais. Ir vyriausybė užkliuvo. Jos klaida buvo ta, kad jau ilgas laikas negali priimti jokio sprendimo. Čia susiduriama, aišku, ir su
ekonominėmis problemomis, bet, po teisybei, Rusija nėra jau tokia neturtinga
valstybė, suprantate... Žymiai neturtingesnių valstybių valdžia griebiasi pandeminių
suvaržymų ir kitų priemonių, nes ji žino, kad gali tikėtis gyventojų palaikymo.
O Rusijos vyriausybė žino, kad šiuo reikalu gyventojai jos niekada nepalaikys. Nes bet kokios priverstinės vakcinacijos priemonės... Čia jums net ne Prancūzija, suprantate? Tai netgi ne Prancūzija... Kodėl? O todėl, kad nors mes ir pamatėme, kad ten žymi dalis protestuoja, bet vis dėlto pasiskiepijo beveik 70% gyventojų. Tai davė rezultatų. O štai mūsų „šakutės“ praktiškai neįmanoma apeiti. Prieš 4 mėnesius savo tinklaraštyje rašiau, kad tai iššaus. Praėjo keturi mėnesiai, ir tai iššovė. Viena vertus, vyriausybė negali taikstytis su tokiais lavonų kiekiais, nes anksčiau ar vėliau iš jos bus pareikalauta atsiskaityti. Šiuo metu gyventojai mirties bijo mažiau, nei čipų8 . Tokia realybė – mirties bijo mažiau, nei čipų. Mano draugai, grįžę iš Peterburgo, papasakojo puikią istoriją, kad didelio populiarumo susilaukė iščipinimo prietaisas.
Irina Vorobjova.
Tai galingas magnetas, kurį pridėjus, čipas iškart iššoka. Man irgi pasakojo.
Aleksejus Venediktovas. Niekas nepadovanojo. Niekas.
Irina Vorobjova.
Jums jau per vėlu.
Vladimiras Pastuchovas. Tai užsisakykite internete. Problemos esmė tokia. Tai rodo į kažkokius labai svarbius giluminius reiškinius, kuriuos mes aptarinėjome praėjusį kartą, kurie yra reikšmingesni, nei Putinas ne Putinas... Reikalas tas, kad mes ritamės į viduramžiško obskurantizmo gelmes
Aleksejus Venediktovas. Kokia prasme, Vladimirai Borisovičiaus?
Vladimiras Pastuchovas. Ta prasme, kad valstybė, siekdama savo politinių tikslų, buvo priversta
kultivuoti ir skatinti tamsybiškumą. Tam tikra prasme vyko neigiama
intelektualinė atranka. Nes tamsybiškumas
yra nepaprastai naudingas dalykas. Tamsybiškumas leidžia ne klausimus uždavinėti,
o tik ploti delniukais. Ir tai kurį laiką nepaprastai apsimokėjo, nes kuo
mažiau žinojimo, tuo daugiau džiaugsmo akyse. Ir čia staiga ta pandemija... Žinoma, kad tai niekšybė ir, žinoma, kad ją pakišo mums amerikiečiai, kad pasikastų po režimo pamatais.
Galiausiai, jei pasižiūrėtume iš šito taško, tai jie patys paaukojo milijoną tokių
pas save, bet, kaip sakoma, ko tik nepadarai, kad pakenktum Putino režimui.
Suprantate, iš tikro pandemija
atvėrė tą nemalonią tiesą, jog už tamsumą reikia brangiai mokėti. O situacija
dabar labai sudėtinga. Jeigu... Dievas nebus gailestingas ar pandemija dėl
kokių nors savų, biologinių, priežasčių nesusitrauks, tai gali būti, jog mes esame tik
žiemos periodo pradžioje, ir šis daiktas realybėje rutuliuosis geometrine
progresija...
Aleksejus Venediktovas. Kad žiema bus ilga, yra aišku. Bet Vladimirai
Borisovičiau, Jūs ką tik palyginote Rusiją su Ukraina. Ten tamsybiškumas lyg
tai nebuvo pernelyg skatinamas, ten visą laiką vyko politinis pasirinkimas tarp
„to“ ir tarp „ano“. Ten visą laiką reikėjo galvoti, lyginti, ką nors palaikyti.
O rezultatas tai tas pats?..
Vladimiras Pastuchovas. Žinote... Man tam tikru laipsniu tai yra mįslė ta
prasme, kad taip vyksta visoje postsovietinėje erdvėje. Aš neišskirčiau
Ukrainos į atskirą eilutę, nes apytikriai tokį pat požiūrį į vakcinaciją turi ir
Lietuvos, Latvijos ir Estijos rusakalbiai.
Irina Vorobjova. Mes antivakceriai esame
genetiškai?
Vladimiras Pastuchovas. Vakar vakare tai aptarinėjome su Končalovskiu9 . Tai buvo toks vidujinis mūsų pokalbis. Ir jis iškėlė gana įdomią hipotezę, kad tai viso labo yra atsikartojimas anos baudžiavos, vienokiu ar kitokiu pavidalu pasireiškiančios toje pačioje teritorijoje, į kurią įeina beveik visa Rytų Europa. Mes matome, kad tai bendra jos problema, kad taip išlenda neolitiškosios valstiečių sąmonės struktūros likučiai. Svarbiausias šios sąmonės bruožas yra nepasitikėjimas. Siauras pasitikėjimo ratas(trumpas radiusas), rašė Harrisonas10 , yra genetiškai būdingas visoms valstietiškoms kultūroms. Ir štai šis pasitikėjimo menkumas tais, kurie yra toliau už šeimos ar giminės rato, veikiausiai, ir yra tas bendrumas, kuris sieja ir ir išskiria antrinės baudžiavos reiškimosi zoną, apimančią teritoriją nuo Vyslos iki Vladivostoko. Čia mes esame vienodi.
Aleksejus Venediktovas. Bet tai reikštų, kad
valstybė, nenorėdama lavonų kalnų, turi sustiprinti represijas.
Irina Vorobjova. Priversti žmones. O jie yra
įpratę, kad juos verstų...
Aleksejus Venediktovas. Ir dėl to neapykantos
lygis...
Vladimiras Pastuchovas. Sužadins papildomą, tiesą sakant, dar neregėtą neapykantą, kokios dar nebuvo per visą Putino valdymo laikotarpį, nes pirmą kartą prisieis kariauti ne su 14–20% didžiųjų miestų, paprastai milijoninių, išsilavinusių žmonių, o su savo elektoratu, kuris pastaruosius 20 metų tarnavo šiam režimui kūnu ir siela. Tai ir yra pagrindinė problema. Ir valdžia bus priversta panaudoti prievartą, nes bet kuri valstybė yra priversta atlikinėti tas funkcijas, dėl kurių vykdymo ji ir egzistuoja. Net patys prasčiausi mentai11 , kurių nemėgsta visi, iš tikro gina nors dalelytę visuomeninio intereso. Jei tų mentų nebeliktų, – visi susiėstų, surytų vieni kitus. Deja. Suprantate, dėl to valstybė ir... Mes sakome – „putino“, bet ji vis dėlto valstybė, kokia ji bebūtų, nes nesant nė tokios, būtų visai prasti popieriai...
Ir štai šitokia valstybė bus
priversta kad ir stenėdama, kad ir vėluodama du su puse metų, kažko tai
griebtis. O dėl to pasitikėjimas ja dar labiau sumenks, o neapykanta, priešingai,
sustiprės.
Irina Vorobjova. O ši, papildomai sukelta, neapykanta, kaip mums rašo čate12 – „neapykantos eskalacija“, ji iššaus iš karto, ar tvos valdžiai tik po kurio laiko?
Aleksejus Venediktovas. Tokia jauna ir tokia kantri...
Vladimiras Pastuchovas. Aš nežinau nieko tokio, kas Rusijos istorijoje būtų iššovę iškart. Apskritai visi Rusijos kultūros ypatumai yra susiję su krašto erdvumu. Tai, atleiskite, sugalvojau ne aš, tai – Kliučevskis, Solovjovas, Karamzinas13 . Mūsų erdvės, lyg stiprus magnetinis laukas, iškreipia, sulėtina bet kokį signalą. Todėl Rusijos problema yra ta, kad čia bet kurios tendencijos, bet kurios problemos yra linkusios kauptis. O to rezultatas būna toks: kai jos ima sproginėti, jos sproginėja su tokia jėga, jog jokie stabdžiai jau nebesuveikia. Todėl Rusijos istorijoje... Yra puikūs Georgijaus Borisovičiaus Kleinerio14 straipsniai apie Rusijos istorijos ciklus. Jis įrodo, kad mūsų istorija pasižymi nuolatiniais (besikartojančiais) perėjimais iš šalčio į karštį. Tai reiškia, kad nėra nusitęsusių pereidinėjimo stadijų. Pikas – ir staigiai šaunam į viršų, pikas – ir taip pat staigiai krintam žemyn: pikas – aukštyn. pikas – žemyn, pikas –aukštyn, pikas – žemyn... Ir tai yra susiję būtent su tuo, kas vyksta... su tuo, apie ką jūs klausiate. Išpradž – ilgas, ilgas kaupiamasis periodas, po to – momentinė, lyg kondensatoriaus, iškrova ir tokia galinga, kad neįmanoma užkirsti jai kelio.
¹Maksimo Gorkio straipsnis „Apie rusų valstietiją“ („О русском крестьянстве“), parašytas ir išleistas (Berlynas) 1922 metais
²Vladimiro Majakovskio eilėraščio „Fleita-stuburkaulis“ (1915) frazės „Aš lygiai pretenduoju tiek į Visatos Valdovus, tiek į pančių grandines“ („Я – равный кандидат и на царя Вселенной, и на кандалы“) laisvas išdėstymas („Я равный кандидат и в нищего, и в президенты“).
3Koronaviruso COVID-19 infekcija
4Prieš skiepijimą nuo COVID-19 užkrato nusistatę, dažnai aktyviai, o kartais net agresyviai, asmenys
5Rusiškos vakcinos prieš COVID-19 pavadinimas
6RežisieriusRežisieriaus Eldaro Riazanovo filmas „Garažas“ (1979)
7Aktorius Viačeslavas Nevinnas „Garaže “ vaidino Karpuchiną
8Lietuvių kalboje „lustas“ . Tai nedidukė mikroschema, įterpta po oda
9Aktorius, režisierius, scenaristas, prodiuseris Andrejus Končalovskis
10Kultūrologas Lourensas Harrisonas (1932–2015). Pagrindinė jo mokslinių tyrinėjimų išvada, kad kultūra yra dominuojantis žmonių bendruomenės veiksnys, labiausiai įtakojantis tautų progresą ir vystymąsi. Nors ekonominiai, istoriniai, geografiniai faktoriai irgi svarbūs, bet galiausiai ekonominę gerovę laisvoje visuomenėje nulemia jos kultūrinės vertybės
11Rusų liaudyje išplitęs milicininkų (policininkų) įvardinimas (pravardžiavimas)
12Čatas (angl. chat „plepėti“) – tiesioginis pokalbis („plepėjimas“) internetu, kai pasikeičiama rašytine informacija, visų pokalbio dalyvių matoma kompiuterio ekrane
13Vasilijus Kliučevskis (1841–1911), Sergejus Solovjovas (1820–1879), Nikolajus Karamzinas (1766–1826) – rusų istorikai
14Georgijus Kleineris (g, 1946) – Rusijos ekonomistas
žyma: Aleksejus Venediktovas, Andrejus Končalovskis
Komentarai
Rašyti komentarą